Nye funktioner i anlægsbiler
Volvo Trucks forbedrer produktiviteten for anlægsarbejde med lanceringen af fem nye funktioner til lastbiler i krævende terræn.
1. Volvo Dynamisk Styring til biler med dobbelte foraksler.
Lastvogne med dobbelte foraksler er en meget almindelig konfiguration til anlægsopgaver. Eftersom sådanne lastvogne ofte transporterer særligt tunge læs eller opbygninger, er fordelene meget bemærkelsesværdige for chaufføren. Ud over den langt mindre drejemodstand ved lave hastigheder har systemet selvopretning når man bakker, så det ikke længere er nødvendigt at bruge ekstra kræfter ved præcisionskørsel, og chaufføren sparer både tid og kræfter.
2. Højere lastkapacitet over forakslerne.
Volvos tunge lastvogne med dobbelte foraksler øger den maksimale tekniske kapacitet fra 18 til 20 ton. På en lastvogn med fire aksler og en bruttovægt på 32 ton vil der være større fleksibilitet i forhold til, hvor en last kan placeres, for eksempel grus på en lastvogn med tippelad. Det betyder, at man hurtigere når op på den maksimale last ved læsning, og at chaufføren kan være sikker på at overholde vægtbegrænsningerne.
3. Fabriksbyggede kombinationer med fem aksler.
På mange markeder er der en tendens hen imod vogntogsvægte på mellem 50 og 76 ton. For at opfylde behovet for tungere anvendelsesmuligheder både på motorvej og til anlægsarbejde lancerer Volvo Trucks nu fabriksbyggede kombinationer med fem aksler. De to foraksler tillader en maksimal last på op til 20 ton, og de tre bagaksler kan klare op til 36 ton, hvilket både giver en større nyttelast og en højere grad af fleksibilitet for kunderne. Denne løsning er også velegnet til betonkanoner og store kranlastvogne, der har brug for en ensartet akseltrykfordeling. Ved at reducere trykket på akslerne kan mange af disse køretøjer anvendes som lastbiler uden specialgodkendelse, hvilket giver en hurtigere transport og potentiale for øget indtjening.
4. Luftaffjedring bagtil og trækkende foraksel.
Den nye mulighed for at kombinere en luftaffjedret bagaksel med en trækkende foraksel giver en ultimativ komfort, selv i lastvogne med firhjulstræk. Hvor bladaffjedring generelt er dimensioneret til de tungeste vægte, er luftaffjedring fleksibel og justerer sig til lastvægten. Dette giver en mere jævn kørsel og mindre slitage af lastvogn, chauffør og veje. Takket være de færre vibrationer – især når lastvognen kører uden last – kan chaufføren holde en højere gennemsnitshastighed på de ujævne veje på byggepladsen og kan dermed nå flere leveringer på en arbejdsdag.
5. Elektronisk bremsesystem til tromlebremser.
Nu kan selv kunder, der specificerer tromlebremser til brug i ekstra støvede eller våde miljøer, få glæde af fordelene ved Volvos elektroniske bremsesystem (EBS). Systemets elektronik giver adgang til en række intelligente funktioner såsom Bakkestartshjælp, så der opnås bedre kontrol på stejle stigninger. Sikkerheden er også forbedret takket være integrationen af motorbremsning og retarderfunktionen, også kaldet Brake Blending. I tillæg til den forbedrede bremsefunktion giver EBS i kombination med tromlebremserne også adgang til Volvo Dynamisk Styring (ikke med træk til forhjulene) og mere effektive gearskift, da I-Shift indhenter nogle af sine oplysninger fra det elektroniske bremsesystem.
Vil være førende
- Vi vil være det førende mærke i anlægssegmentet, ligesom vi er i segmentet for fjerntransport, siger Ricard Fritz, vicepræsident for Volvo Trucks Brand.
- Vores nye funktioner vil sætte en ny standard for, hvad en anlægslastvogn kan levere. Desuden omfatter vores udvalg af anlægslastvogne ikke kun Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH 16, men nu også Volvo FL med firhjulstræk og en totalvægt på op til 18 ton og Volvo FE med en maksimal totalvægt på 26 ton.
- Dermed får kunderne en fantastisk mulighed for at skræddersy deres helt egne og sikre løsninger.