23948sdkhjf

Scania godkender også syntetisk diesel

De to største lastbilmærker herhjemme har godkendt brugen af hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) i deres motorer.
Scania baner nu vejen for, at lastbiler og busser, der opfylder Euro 5-normen, kan køre på det genanvendelige brændstof hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO). Desuden kan dette diesel-produkt også anvendes i udvalgte Euro-6 lastbiler og busser.

Når HVO bruges i dieselmotorer i stedet for almindelig diesel, reduceres CO2-emissionerne med 85 procent. Det skyldes, at HVO fremstilles af genanvendelige råmaterialer som vegetabilsk og animalsk fedt fra for eksempel rapsolie eller slagteriaffald.

Kemisk set er HVO næsten identisk med konventionel dieselolie.

HVO er dyrere

På nuværende tidspunkt er merprisen for HVO i Sverige typisk under en krone, mens merprisen i Danmark er 4-5 kroner grundet brændstofafgifter. Olieskiftintervallerne i en Scania-motor er dog uændret for HVO sammenlignet med almindelig diesel.

HVO er et supplement til de andre alternative brændstoffer som gas, FAME- og RME-biodiesel. Scania er også i gang med at udvikle Euro 6-motorer til ED95 (Etanol).

- Hvis det er meningen, at købere af transportydelser og bilindustrien skal arbejde sammen og sikre markant reduktion af CO2-udslippet, er det nødvendigt, at vi får afdækket alle muligheder, siger Scanias salgsdirektør Anton Freiesleben.

- Scanias mål er i år 2020 at have opnået reduktion på mere end 50 procent af miljøpåvirkningen sammenlignet med år 2000 og derved bidrage væsentligt i det globale arbejde mod klimaændringer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125