3F stiller skarpt på bødesager
Transportfirmaer må ikke automatisk trække ansatte i løn for fartbøder - 3F er parat til at føre sag
Problemet opstår ifølge 3F, fordi Folketinget har indført det såkaldte objektive ejeransvar. Når der er tale om mindre overtrædelser, undersøger politiet ikke længere, hvem der er bag rattet i bilen. De sender med det samme bøden direkte til bilens ejer.
Blandt andet i Skive-området har fagforeningen fået henvendelser fra chauffører, der fortæller om vognmænd, som foretager løntræk nærmest uden videre.
- Det er uacceptabelt. Arbejdsgiveren skal give chaufføren mulighed for selv at tage stilling til bøden. Hvis den ansatte mener, den er uretfærdig, så må han eller hun selv tage sagen med politiet og eventuelt domstolene, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Kim René Busch.
Derfor melder 3F sig klar til at hjælpe chauffører, der kommer i klemme.
- Hvis de fastholder, at de ikke har kørt for stærkt, så må arbejdsgiveren tilbagebetale, hvad der er trukket i lønnen, forlanger Kim René Busch.
Han fortæller, at en række store vognmandsfirmaer har indført procedurer for fartbøder, hvor den ansatte involveres med det samme. Erkender han eller hun overtrædelsen, kan der trækkes i lønnen.
- Jeg tror også, at arbejdsgiverforeningen vil synes, det er mærkeligt, hvis en vognmand bare betaler uden at spørge den ansatte. Det er i hvert fald ikke i overensstemmelse med de meldinger, vi har fået fra dem, siger Kim René Busch.
DI anbefaler at inddrage medarbejderen:
”En sådan modregning bør kun foretages, når I har orienteret medarbejderen om det og forelagt dokumentation for overtrædelsen,” skriver DI i en vejledning.