23948sdkhjf

Pilen peger på vækst

Jungheinrich er kommet godt igennem krisen i Danmark. Nu skal der satses på nye kunder og trends.
Siden årets begyndelse har en ny kvinde stået i spidsen for Jungheinrich Danmark. Martina Möller overtog ledelsen fra Annette Jacobsen, som forlod virksomheden sidste år i september.

Martina Möller er det, man kalder en ”ægte Jungheinricher.” Hun kom til virksomheden lige efter studierne for 13 år siden.

- Blandt unge er Jungheinrich en af Hamborgs kendte virksomheder. Den er blandt andet kendt for at tilbyde internationale karrieremuligheder, og det har jeg altid ønsket, fortæller Martina Möller, der startede som management trainee og var blandt andet et år i Portugal. Efter hjemkomsten blev hun Key Account Manager blandt andet med ansvar for danske kunder. Senere blev hun forfremmet til chef for den internationale Key Account afdeling. Det er den stilling, som hun efter 10 år har forladt til fordel for Danmark.

- Da de spurgte mig, om jeg ville til Danmark, var jeg ikke sen til at svare ja. Havde de spurgt, om jeg ville til Rusland eller Indien, havde jeg nok tænkt mig om en ekstra gang, men alle tyskere kan lide Danmark - specielt om sommeren, griner hun, men indrømmer, at sommervejret langt fra har været godt i år.

Martina Möller har også personlige bånd til Danmark. Hendes bedstefar var dansk.

- Jeg er vokset op i Flensborg og har gået i dansk børnehave. Jeg har været en såkaldt ”Border Kid.” Jeg levede på begge sider af den dansk/tyske grænse. Så jo, jeg har stærke bånd til Danmark, selv om sproget aldrig rigtig er fulgt med.

- Jeg kan forstå meget dansk, men jeg har aldrig lært at tale det. De andre tyskere, jeg kender her, siger, at det tager cirka to år at lære at tale dansk. Så jeg glæder mig til at bestille et helt måltid på dansk og lave ”small talk” på dansk.

- Jeg kan lide Danmark og København. Jeg kan lide at bo i byen. Her har man større chance for at lære folk at kende, siger Martina, som har brugt en del af sommeren til at finde sig tilrette i sin nye lejlighed i København.

De kommende år

Ifølge Martina Möller er det nogle spændende år, som Jungheinrich Danmark går i møde.

- Jungheinrich satser på vækst og har stærkt fokus på de nordiske lande. Vi har haft en hård tid i Danmark med finanskrisen, men vi er kommet helskindet igennem den. Det skyldes, at vi har mange store kunder i vores portefølje. Vi har en stærk base af Key Account kunder.

- I dårlige tider er det vigtigt at have et mix af kunder og være repræsenteret i flere forskellige brancher. Vi har stabile kunder inden for brancher som industri, byggeri, transport, logistik og dagligvarehandel. Vi har en god risiko-portefølje. Det har hjulpet os igennem krisen i 2008 og 2009.

- Nu er vi tilbage på det gode spor. Faktisk var 2014 vores bedste år i Danmark, siger Martina Möller uden dog at ville sætte tal på.

- Jeg kan sige, at vi i Europa har øget vores omsætning med 9 procent og at ordreindgangen er steget med 14 procent i første kvartal 2015 sammenlignet med samme periode året før. Produktionstallene er for første gange over niveauet fra før krisen.

- Situationen i Danmark afspejler nogenlunde situationen i Europa. Det europæiske marked for gaffeltrucks er vokset med 10 procent i første kvartal 2015 i forhold til samme periode sidste år. I Danmark har væksten dog været noget lavere, men til gengæld har der været en positiv vækst i over tre år i træk.

- Jeg føler, at udviklingen på det danske marked er positiv. Vi forventer vækst de kommende år - stille og roligt. Vi ser ikke noget, der kan ødelægge det.

Automation

- Både i Danmark og resten af Norden ser vi en interessant udvikling i erhvervslivet med stigende interesse for automation og fuldautomatiske trucks. I disse lande har virksomheder et stort fokus på lønomkostninger. Der er mulighed for at sætte automatiske trucks (APM) ind på nogle nøgleområder i virksomhederne. Det er et nyt marked og en ny trend, der er på vej, og det kan være med til at holde virksomheder og arbejdspladser i landet.

- Vi har længe set, at virksomheder outsourcer produktion til udlandet, hvor lønomkostningerne er billigere, men ved at satse på automation vil man kunne skære omkostningerne ned, selv om man bliver i landet. Det er en udvikling, som vi ser i hele Norden.

Selv forventer Martina Möller også at skulle udvide medarbejderstaben i Jungheinrich Danmark.

- Vi har flere åbne stillinger. I øjeblikket er vi cirka 70 ansatte, men vi søger medarbejdere inden for salg, service og teknik.

Ikke kun truck-leverandør

- Vi vil ikke kun være en gaffeltruck-leverandør. Vi vil være totalleverandør. Vi vil sælge gaffeltrucks, såvel nye som brugte, vi vil stille lejetrucks til rådighed fra Europas største lejeflåde, vi vil tage trucken retur efter brug og sørge for, at den bliver afhændet på en miljømæssig korrekt måde, vi vil sørge for servceaftalen og for leasingkontrakten. Vi vil rådgive kunderne på alle logistiske løsninger.

Jungheinrich har sit eget IT-firma, Software Solutions, der udvikler lagersystemer, WFS og interfaces.

Ikke kun pris

- Flere og flere kunder har i dag fokus på TCO, energiforbrug, effektivitet, CO2-påvirkning, grønne løsninger mm. Derfor træner vi vores sælgere til at blive rådgivere, så de kan hjælpe kunderne med at finde den rette løsning. Det handler blandt andet om at optimere truckflåden og have de laveste totalomkostninger.

På batteriområdet er vi helt i front med udvikling af Lithium-ION batterier.

- Vi ønsker at sikre kunderne, at de kan bruge et batteri så lang tid som muligt. Vi har været ”first mover” på Lithium-ION teknologien. Batteriet er så lille som en attachetaske. Det er meget let at håndtere, levetiden er meget længere end for almindelige batterier, og så kan det oplades på meget kort tid. Det kræver et sikkert indsamlings- og genbrugssystem, så man kan tage sig af de udtjente batterier på en miljøsikker måde.

- Udfordringen har været, at producenterne har været hurtigere end genbrugsfirmaerne. Det er først nu, at vi har fået et sikkert indsamlingssystem – også i Norden, så nu kan vi tage de brugte batterier retur og sørge for miljørigtig bortskaffelse. siger Martina Möller.

Hun kan også fortælle, at man allerede har solgt de første Lithium-ION trucks til en dansk kunde, mens en svensk kunde har været først med Jungheinrichs reachtrucks med Lithium-ION batterier.

Mod rekordår

Det globale marked for gaffeltrucks og lagerudstyr er præget af en skarp konkurrence, og Jungheinrich-koncernen har sin helt egen vækststrategi.

- Vi ønsker at vokse, men ikke for enhver pris. Vi satser på organisk vækst og er til stede på alle markeder i verden. Vi har haft et rekordår i 2014 og forventer yderligere vækst i 2015, hvor vi håber at nå en omsætning på 2,5 milliarder euro.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25