Næstved-vognmand: Sådan fik vi en grøn profil
Vognmandsfirmaet Frede Andersen & Søn tænker på miljøet i alt, hvad de gør: Uddannelse, IT og indkøb af nyt materiel.
4
Billeder
Tung entreprenørkørsel koster dyrt på dieselkontoen. Derfor er en besparelsen på dieselforbruget i omegnen af 400.000 kroner om året meget velkommen.
- Ved at fokusere på miljøet i alt, hvad vi gør, opnår vi faktisk en bedre bundlinje, fastslår adm. direktør Peter Andersen.
- Vi tænker på miljøet i vores uddannelse af chaufførerne, når vi skal indføre IT-værktøjer, og når vi investerer i rullende materiel.
- Som transportvirksomhed har vi et stort energiforbrug. Derfor har vi også et særligt ansvar for at nedbringe brændstofforbruget og CO2-udledningen; men vi ser også en klar driftsøkonomisk fordel ved at fokusere på miljøet.
Peter Andersen udgør sammen med søsteren Berit Fischer og deres to brødre Kim og Lars Andersen den fjerde generation i virksomheden, der blev etableret helt tilbage i 1903.
Diesel udgør over 40 procent
- Firmaet startede med en enkelt hestevogn for over 100 år siden. I dag råder vi over lastbiler med over 600 hestekræfter. Diesel udgør over 40 procent af vores driftsomkostninger, så hvis vi kan reducere brændstofforbruget bare en lille smule for hvert læs, bliver det til mange penge på bundlinjen, forklarer Peter Andersen.
Det er adskillige år siden, at ledelsen i Frede Andersen & Søn fik øjnene op for mulighederne for at kombinere lavere miljøbelastning med højere indtjening.
Med i mange projekter
- Vi deltog i 2011 og tre år frem i det kommunale Carbon 20-projekt, hvor Næstved Kommune og en række andre kommuner, organisationer og virksomheder arbejdede på at nedbringe CO2-udslippet.
- Vi er også certificeret som en "Grøn Transportvirksomhed" hos Trafik- og Byggestyrelsen. Det er en mere forpligtende ordning, hvor vi bliver holdt op på, om de planlagte miljøtiltag rent faktisk også fører til de ønskede miljøforbedringer, påpeger Peter Andersen.
Blandt tidligere miljøtiltag, som Frede Andersen & Søn også har gennemført med succes, er:
* optimering af vognparken til større og mere effektive enheder med lavere dieselforbrug pr. transporteret ton,
* ekstra uddannelse af chaufførerne i energirigtig kørsel og
* montering af tomgangs-begrænser på det rullende materiel.
Certificeret for fem år siden
- Siden vi blev certificeret første gang i 2012, har vi i snit reduceret brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen med 3-4 procent om året.
- Vores godt 40 lastbiler kører 70-80.000 km om året – mange af dem med op til 56 ton vogntogsvægt. Tung entreprenørkørsel koster dyrt på dieselkontoen. Dieselbesparelsen giver derfor i omegnen af 400.000 kroner om året. Det tager vi gerne med ved siden af miljøgevinsten, siger han med et smil.
Direktøren med på chaufførkursus
Peter Andersen har som adm. direktør for længst sluppet rattet i en af virksomhedens lastbiler til fordel for arbejdet ved computerskærmen. Alligevel deltog han lige som alle sine chauffører i den obligatoriske fem dage lange efteruddannelse, som EU kræver gennemført af alle aktive godschauffører mindst hvert femte år.
Det var virkelig en øjenåbner for Peter Andersen at sidde på skolebænken sammen med sine chauffører. Energirigtig kørsel indgår i det faste pensum i efteruddannelsen, og efter blot nogle få timers teoretisk og praktisk undervisning på Erhvervskøreskolen i Næstved kunne Peter Andersen selv køre over 10 procent længere på en liter dieselolie i et fuldt lastet vogntog - uden at bruge længere køretid.
- Kørestilen har enorm betydning. Derfor har vi haft samtlige chauffører på ekstra uddannelse i energirigtig kørsel, og det vil vi også satse på fremover, fastslår han.
Chauffører belønnes
Frede Andersen & Søn har desuden indført et belønningssystem med opfølgning på den enkelte chaufførs brændstofforbrug.
- Systemet er baseret på gulerod frem for pisk, hvor chaufførerne ikke konkurrerer mod deres kolleger, men mod dem selv. Der er for store forskelle på chaufførernes daglige opgaver og deres lastbiler til, at vi direkte kan sammenligne dem. Til gengæld belønner vi hvert kvartal de fem chauffører, som har reduceret deres individuelle brændstofforbrug mest, siger Peter Andersen.
Der er godt styr på både chaufførerne og det rullende materiel, men Peter Andersen ser nye muligheder for at køre endnu grønnere ved hjælp af nye IT-værktøjer.
- Vi overvejer at investere i flådestyring med blandt andet ruteplanlægning, som skal hjælpe vores disponenter med at reducere tomkørsel og øge udnyttelsesgraden på lastbilerne yderligere, slutter direktøren.
Fakta
Grundlagt i 1903 af Lars Vilhelm Andersen
Første lastbil indkøbt i 1915
1944: 2. generation i form af Frede Andersen tager over.
1973: 3. generation, Frede Andersens søn, Hans Andersen tager over i 1973.
I 2009 indledtes et generationsskifte til 4. generation i form af søskendeflokken Berit Fischer samt Lars, Kim og Peter Andersen. Generationsskiftet er endeligt gennemført i 2013.
Grundlagt i 1903 af Lars Vilhelm Andersen
Første lastbil indkøbt i 1915
1944: 2. generation i form af Frede Andersen tager over.
1973: 3. generation, Frede Andersens søn, Hans Andersen tager over i 1973.
I 2009 indledtes et generationsskifte til 4. generation i form af søskendeflokken Berit Fischer samt Lars, Kim og Peter Andersen. Generationsskiftet er endeligt gennemført i 2013.
Frede Andersen & Søn
Virksomheden beskæftiger cirka 70 medarbejdere.
Der transporteres jord, grus, byggematerialer og affaldscontainere.
Der udføres kranopgaver, maskintransport, udlejning af køreplader og entreprenørmaskiner, indvinding af grus fra egne grusgrave samt jorddeponering på Sjælland og det sydlige Sverige.
Virksomheden beskæftiger cirka 70 medarbejdere.
Der transporteres jord, grus, byggematerialer og affaldscontainere.
Der udføres kranopgaver, maskintransport, udlejning af køreplader og entreprenørmaskiner, indvinding af grus fra egne grusgrave samt jorddeponering på Sjælland og det sydlige Sverige.