Konkurrence på danske lønninger
Transportmagasinets branchepolitiske ekspert, Poul Rudolf, har set nærmere på et vognmandsfirma, der klarer konkurrencen med danske chaufførlønninger.
I 3Fs Transportgruppe mener Jørgen Aarestrup, at vognmændenes opråb og chaufførmangel skal tages med et gran salt. ”Alene i vores A-kasse har vi 7-800 ledige chauffører. Dertil kommer alle dem, som er medlem af en anden A-kasse eller måske slet ikke er medlem af nogen”.
Fagforeningsbossen nævner ikke et ord om de enkeltes faglige kvaliteter.
Koncerndirektør Henning Christiansen i succesrige SCT Transport A/S med de flotte regnskaber har ikke ligefrem indtryk af, at der går en ”masse kvalificerede chauffører rundt, som ikke kan finde et arbejde.”
Derfor har virksomheden besluttet selv uddanne de fornødne medarbejdere. Det bliver til en halv snes stykker om året.
SCT har en solid erfaring i at finde chauffører med den rigtige adfærd og indstilling. Hovedparten af ansøgerne kommer af sig selv - ente fordi de har reageret på virksomhedens hjemmeside, hvor der konstant søges efter nye chauffører, eller fordi de har fået arbejdspladsen anbefalet.
Danske overenskomster og vilkår
Alle 200 chauffører hos SCT arbejder på danske overenskomster. Det betyder:
* at de fagligt kan deres kram,
* at de skal kunne tale og skrive dansk,
* at de skal finde vej til grusgrave og i den tætte københavnske trafik,
* at de skal være fleksible og servicemindet.
* at de overholder de trafikale regler,
Medarbejderpolitikken i SCT er klar. Det er ”ud af klappen” for chauffører, som overtræder køre/hviletidsbestemmelserne eller kører med overvægt. Den store vognmandsvirksomhed kalkulerer ikke med bøder i regnskabet.
Afhængig af offentlige anlægsarbejder
Adm. direktør Hanne Bødker-Petersen siger, at man i en så stor virksomhed naturligvis er afhængig af de store offentlige anlægsarbejder.
- SCT servicerer de store offentlige og private entreprenørarbejder i København og på Sjælland. SCT står for eksempel for al jordkørsel fra metrobyggeriet. Det er fast arbejde, som vil fortsætte adskillige år endnu.
SCT har den fordel, at virksomheden ikke skal konkurrere på lønnen med de eksport- eller cabotagekørende vognmænd. Chaufførlønningerne kan holdes på et efter danske forhold fornuftigt niveau.
Der er ikke råd til slinger i valsen. Hverken for virksomhedens fremtid eller som arnested for uddannelse af chauffører, som kan anvende deres sunde fornuft, og som kan skabe faglig respekt hos kunderne.
Artiklen er en del af temaet Debat.