23948sdkhjf

Formålet med Femern

Femern-forbindelsen vil medføre en masse transittrafik gennem Danmark. Hvad skal vi bruge den til? Hvordan kan den føre til beskæftigelse på dansk jord?
Faste forbindelser er og bliver succeshistorier – uanset prisen, fristen man til at sige. Det har vi set med for eksempel Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Femernforbindelsen bliver også en succes – i hvert fald for passagertrafikken. Hvorvidt det også bliver tilfældet for godstransporten, er jeg mere usikker på.

Det er altafgørende vigtigt, at tænke faste forbindelser ind i en større økonomisk og strukturel virkelighed. Ikke mindst infrastrukturen er vigtig for at få det maksimale udbytte af den nye tunnel. Spørgsmålet bør ikke være, om vi skal have Femern-forbindelsen, men hvad vi skal bruge den til.

Hvordan sikrer vi, at forbindelsen fører til varig beskæftigelse på dansk jord? Det er et spørgsmål, som politikerne allerede nu bør forholde til. Vigtigheden af at udnytte trafikstrømmen mellem Skandinavien og Centraleuropa nævnes praktisk talt ikke i debatten om Femern-forbindelsen.

Massiv transittrafik

Det er givet at Femern-forbindelsen vil medføre en masse transittrafik gennem Danmark, men det er ikke givet, at vi i Danmark formår at få noget ud af det. Derfor bør vi allerede nu forberede de nødvendige anlæg til at sikre, at vi også kan anvende den nye forbindelse til at fragte gods til og fra Danmark. Det er nødvendigt hvis vi vil danske transportarbejdspladser, og hvis vi vil leve op til EU´s og folketingets ambitioner om at gavne miljøet ved at flytte dansk gods fra lastbil til bane.

Politikerne er simpelthen nødt til at se på mulighederne for at skabe områder, hvor strømmen af danske og udenlandske varer kan forædles og distribueres på miljørigtig og økonomisk optimal måde.

Danmark og EU

Både i Danmark og i EU er der et stort ønske om at flytte godstransporten fra vores motorveje til jernbanen. Det er der meget sund fornuft i. For det første er det en miljørigtig løsning og for det andet løser det de kapacitetsproblemer på vejene, som vi ikke kan blive ved med at bygge os ud af.

Hvis disse ambitioner skal realiseres, kræver det steder, hvor fragt gnidningsfrit kan omlastes mellem lastbiler, skibe og jernbaner. Vi har i mange år peget på, at en kombiterminal i Køge er den ideelle løsning, fordi området i forvejen er et logistikcentrum med to motorveje, en havn og en kommende jernbane til Tyskland og Sverige.

Køge bliver hermed en del af en transportkorridor, der strækker sig hele vejen fra Sicilien til Finland. Området har derfor en idéel placering til forædling af varer og distribution for hele Sjælland og Sydsverige.

Andre er længere fremme

Både i Malmø og Hamborg er man længere fremme, end vi er i Danmark. Når Femern-forbindelsen åbner, kan vi potentielt komme i en situation, hvor danske varer bliver kørt med lastbil til Malmø og omlastet til godstog, for så at køre tilbage over Øresund og Femern mod resten af Europa.

Hvis vi skal undgå den situation, så er det nu tankerne skal tænkes og investeringerne skal foretages. Når først Femern-forbindelsen er på plads, vil trafikmønstrene være fastlagte, og så er det for sent.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095