Ingen 2+1 vej i sigte
Transportministeren vender tommelfingeren nedad til udvidelse af vejen mellem Skagen og Aalbæk
Forespørgslen til ministeren kommer efter, at Skagen Byting tilbage i maj måned i år afholdt et møde om, hvad der kan gøres for at imødegå udkantsproblematikken. Her fik færdiggørelsen af vejen 100 procents opbakning, med henvisning til ikke bare erhvervslivets behov, men også centraliseringen af sundhedsvæsenet, senest med nedlæggelse af akutbilfunktionen i Skagen.
- Mange borgere, herunder ældre mennesker, er generelt utrygge ved centraliseringen af sundhedsvæsenet, men er dette uundgåeligt, må centraliseringen som minimum følges op af en udbygning af infrastrukturen, herunder vejen mellem Skagen og Aalbæk, skriver Skagen Byting i henvendelsen.
Men forslaget om en 2+1 vej - hvor der er skiftevis et spot i den ene retning og to spor i den anden - får transportminister Hans Chr. Schmidt til at vende tommelfingeren nedad.
Han understreger, at regeringen ønsker vækst og udvikling i alle dele af Danmark, og at infrastrukturen kan være en vigtig brik i det puslespil. Men, som han skriver i svaret:
- Vi må forholde os til den økonomiske virkelighed. I regeringen har vi netop gennemført et kasseeftersyn og kan på den baggrund konstatere, at vi er i en situation, hvor niveauet for offentlige investeringer ligger væsentligt højere, end der er økonomisk råderum til, skriver ministeren, og fortsætter:
- Vi er først og fremmest nødt til at sikre, at vi har orden i økonomien fremover, før vi tager stilling til nye projekter.
Rute 40 mellem Frederikshavn og Skagen bliver godkendt til kørsel med modulvogntog, når revisionen af bekendtgørelsen træder i kraft 1. september. Det vil ifølge ministeren give færre lastbiler på strækningen, fordi det giver mulighed for at sende større partier varer af sted, da to modulvogntog kan medbringe den samme volumen som tre almindelige lastvognstog.