Engsig Transport: Grøn profil giver guld på bundlinjen
Hos Engsig Transport er der fokus på både driftsøkonomi og miljø. De to ting hænger nemlig uløseligt sammen
- Vi har lige sikret os noget kørsel, hvor kunden specifikt gjorde opmærksom på, at vi ikke var billigst men at vi fik kørslen på grund af vores kvalitet og grønne profil, fortæller Leif Engsig, og tilføjer:
- Vi kunne i kraft af vores chaufførhåndbog samt certificeringen som Grøn Transportvirksomhed i samarbejde med Trafik- og Byggestyrelsen dokumentere, at vi faktisk gør noget for miljøet. Det var vigtigst for kunden, så vi betragter ikke miljøhensyn som en omkostning men som en investering.
Fakta om Engsig Transport
• Drives af Lene og Leif Engsig i Sunds ved Herning.
• Etableret 1995 med én lastbil og er siden vokset til 14 trækkende enheder og lige så mange påhængs- og sættevogne i dag.
• Virksomheden drives med udgangspunkt i privaten i Sunds, og der rådes desuden over lagerfaciliteter i Ikast.
• Lastbilerne kører 100-120.000 km om året og udskiftes altid til endnu mere brændstoføkonomiske køretøjer efter 5-7 års drift.
• Blev første gang certificeret som Grøn Transportvirksomhed i 2013 og bruger aktivt certificeringen i sin markedsføring.
• Drives af Lene og Leif Engsig i Sunds ved Herning.
• Etableret 1995 med én lastbil og er siden vokset til 14 trækkende enheder og lige så mange påhængs- og sættevogne i dag.
• Virksomheden drives med udgangspunkt i privaten i Sunds, og der rådes desuden over lagerfaciliteter i Ikast.
• Lastbilerne kører 100-120.000 km om året og udskiftes altid til endnu mere brændstoføkonomiske køretøjer efter 5-7 års drift.
• Blev første gang certificeret som Grøn Transportvirksomhed i 2013 og bruger aktivt certificeringen i sin markedsføring.
Leif Engsig investerede for 20 år siden i en lille 6-tons lastbil og en aftale med det daværende A-Post. Allerede efter et år kunne han se, at der var mere fremtid i at købe en større lastbil, og siden er det gået slag i slag til i dag 14 trækkende enheder og lige så mange påhængsvogne og trailere.
Blandede transportopgaver
Virksomheden beskæftiger sig med mange former for transport. Lastbilflåden består af 2- og 3-akslede forvogne samt sættevognstrækkere med 2- og 3-akslede trailere. Kørslen sker meget med udstillingsmaterialer, inventar og mere traditionelt stykgods. Dertil kommer et enkelt 6-akslet vogntog, der bl.a. kører med fliser og cementvarer over hele Danmark.
- Vi kører ofte med skrøbeligt og værdifuldt gods, som chaufførerne skal passe meget på ved læsning, losning og under kørslen. De skal køre roligt og sikkert, og det giver også udslag i en god brændstoføkonomi, siger Lene Engsig.
Hun har i mange år stået for administration og økonomistyring i virksomheden.
Med hjælp fra virksomhedens faste olieleverandør trækkes der statistik ud på dieselforbruget på samtlige køretøjer, og ved månedlige opfølgninger og på den årlige medarbejdersamtale følges der op på de enkelte chaufførers præstationer.
Hos Engsig Transport arbejdes der meget med kvalitet, uddannelse og motivering af chaufførerne.
- Vi har rigtig gode chauffører, der ved, at en seriøs tilgang til opgaverne er til gavn for både kunderne, virksomheden og dem selv. Den seriøse tilgang handler også om at køre så langt på literen som muligt, for det sikrer os konkurrenceevne, siger Lene Engsig.
Faglig stolthed
- Samtidig styrker det den faglige stolthed i hele virksomheden. Det giver sig bl.a. udslag i, at chaufførerne konkurrerer intensivt mod sig selv for at køre endnu længere på literen, tilføjer hun.
- Faktisk har vi oplevet, at en chauffør klagede over, at hans brændstofforbrug steg uforklarligt i en periode. Da vi fik analyseret tallene viste det sig, at det var nogle nye dæk, der var årsagen til det stigende forbrug. Vi besluttede at skifte tilbage til det tidligere dækmærke, og så var han tilbage på sit tidligere niveau. Selv om de ekstra dækskift medførte nogle omkostninger, var det en god forretning i det lange løb, supplerer Leif Engsig.
I det løbende arbejde med at reducere brændstofforbrug og miljøbelastning pr. transporteret enhed, satses der i høj grad på nyt og mere effektivt rullende materiel. På det seneste er der investeret i to nye MAN sættevognstrækkere af såkaldt Efficientline2-model, der er særligt optimeret til lavest muligt brændstofforbrug.