Småt og grønt i en fart
Miljørigtig kurértransport er godt for bundlinjen.
- Vi er så vidt jeg ved den eneste kurérvirksomhed i Danmark, der både er certificeret som Grøn Transportvirksomhed, ISO 9001- og 14001-godkendt samt certificeret af Fødevarestyrelsen til håndtering af fødevarer, fortæller Flemming Riismøller.
Det er knap ti år siden, at direktør og vognmand Flemming Riismøller sammen med en kompagnon tog initiativ til at etablere det kørselskontor for kurértransport, som i dag kendes som KurérXperten.
Forretningsidéen var at etablere en virksomhed, der skulle operere i det øverste segment i kurérbranchen, hvor det ikke kun gjaldt om at køre til laveste kilometerpris men om kvalitet, præcision og miljørigtige transporter i en fart.
Masser af certifikater
- Vi er helt pjattede med certifikater – ikke fordi det pynter på væggen på kontoret, men fordi det giver god mening, fortæller Flemming Riismøller.
. Vi er så vidt jeg ved den eneste kurérvirksomhed i Danmark, der både er certificeret som Grøn Transportvirksomhed, ISO 9001- og 14001-godkendt samt certificeret af Fødevarestyrelsen til håndtering af fødevarer
- Med god hjælp fra Trafik- og Byggestyrelsen fik vi hurtigt kortlagt mulighederne for at reducere brændstofforbruget og dermed CO2-udslippet, samt udarbejdet en handlingsplan. Den bød blandt andet på kurser i økonomikørsel for alle KurérXpertens selvstændige vognmænd, fortæller Flemming Riismøller.
Vognparken består udelukkende af køretøjer på op til 3.500 kg totalvægt. De 14 køretøjer i flåden kører typisk mellem 80.000 og 120.000 km om året - enkelte helt op til 150.000 km. Den største post på budgettet er brændstof, så enhver CO2-besparelse slår også direkte igennem på bundlinjen.
Kører markant længere på literen
En af vognmændene, der er tilknyttet KurérXperten er Hans-Jørgen Riismøller, der er lillebror til direktør Flemming Riismøller. Hans-Jørgen har været med fra starten i 2006, og han var således også blandt de første vognmænd, der blev kommanderet på kursus i økonomikørsel i forbindelse med den første certificering for nogle år siden.
- Jeg havde nok samme holdning som mange af de øvrige vognmænd, nemlig at jeg var erfaren og ikke kunne lære ret meget nyt. Der tog jeg fejl, for jeg lærte faktisk at køre markant længere på literen. Det betyder noget, når besparelsen går direkte i egen lomme, så jeg er meget opmærksom på brændstofforbruget, fortæller Hans-Jørgen Riismøller.
De forskellige vognmænd kører meget forskellige ture, så det er ikke nemt at sammenligne de forskellige biler.
- I stedet gælder det om at konkurrere mod sig selv. Hver gang jeg tanker, er jeg spændt på at se, hvor langt jeg har kørt på literen. Der er gået sport i at blive bedre og bedre, siger han.
- Og så passer det fint med firmaets politik om altid at overholde hastighedsgrænserne. Hastighedsbøder udløser advarsler, og efter to gule kort er det ud, tilføjer han.
Ny teknologi
Ud over at fokusere på økonomisk og trafiksikker kørestil som en vej til lavere brændstofforbrug og dermed CO2-udslip holder KurérXperten et vågent øje med alle nye teknologier, der kan bidrage til mere miljøvenlig transport.
- Når vores køretøjer skal udskiftes, går vi altid efter de mest økonomiske erstatninger. Samtidig er vi meget opmærksomme på ikke at køre med for store biler, for tit kan forsendelserne faktisk ligge på forsædet. Så er der ingen grund til at køre rundt med alt for mange kubikmeter luft i en stor kassevogn.
Et eksempel er Hans-Jørgen Riismøllers seneste anskaffelse, en splinterny Mercedes Vito. Den afløser en ældre Mercedes Sprinter, som kun sjældent blev lastet til maksimum.
- Vito’en kører 30-40 % længere på literen, dels fordi den er mere moderne, dels fordi den er mindre. Samtidig er den mere komfortabel, hvilket selvfølgelig er et stort plus på de lange ture. Det er dejligt at kunne spare og samtidig udføre en mere miljøvenlig transport, slutter Hans-Jørgen Riismøller.