23948sdkhjf

Vognmændenes ven runder et lille hjørne

Ove Holm, DTL’s politiske chef, leverer varen. Det er ikke mindst hans fortjeneste, at mange af organisationens mærkesager har udviklet sig i en venlig retning for vognmændene.
Danske vognmænd har meget at takke Ove Holm for. DTLs erhvervspolitiske chef, som fylder 50 år tirsdag den 8. september, er om nogen den drivende kraft bag de mange erhvervspolitiske sejre, som hele transportbranchen nyder godt af. Han leverer varen.

Ifølge de nyeste interne DTL-meddelelser drejer det sig om 34 store og små politiske sejre i løbet af de seneste par år. Selv om flere af dem er indgået i et samarbejde med ITD og DI Transport, er det tale om et imponerende tal for en organisation af DTLs størrelse.

Ove Holm har titel af underdirektør. Den for nogle lidt finere titel - vicedirektør - lå ellers lige til højrebenet, da den daglige ledelse blev ændret i 2011, men administration og intern økonomi har ikke den helt store interesse for DTLs cheflobbyist. Han ville hellere arbejde ude blandt medlemmerne, så han sagde pænt nej tak til titlen.

Stort personligt netværk

Fagligt er Ove Holm politisk inficeret. Hans store kendskab til økonomiske analyser og statistikker anvendes som politisk skyts. Cand. Merc'en fra Handelshøjskolen i Aarhus bruger sine kræfter på den vigtige erhvervspolitik. Han har en udviklet sans for, hvornår DTL selv skal slå til eller hvornår, det er bedst at satse på storebror Dansk Erhverv eller trække nogle af de andre politisk tunge drenge ind i manegen.

Det er klart Ove Holms fortjeneste, at flere af DTLs mærkesager har udviklet sig i en vognmandsvenlig retning. Det gælder for eksempel: indførelse af modulvogntog, nogle mere acceptable regler for miljøzoner og højere akseltryk og totalvægt for lastbiler.

Gennem årene har Ove Holm oparbejdet et stort personligt netværk. Det omfatter ikke mindst de embedsmænd, som i praksis er med til udforme de politiske ideer til lovgivning. Han ved hvilke politiske knapper, der skal trykkes på - uanset regeringens farve.

Med i Venstre som 14-årig

Som loyal, seriøs og professionel embedsmand lader han sig i det daglige arbejde ikke påvirke af, at han personligt foretrækker den blå Venstre-farve. Som 14-årig meldte sig ind i Venstres Ungdom i Esbjerg. Siden blev han formand for Venstres Ungdom i Ribe Amt, aktiv i Danmarks Liberale Studenter og i moderpartiet.

Politisk tæskehold

Hans hold af kompetente medarbejdere omtales af andre og langt større organisationer med en vis misundelse som DTLs politiske ”tæskehold,” der ikke alene har Slotsholmen og regeringskontorerne som arbejdsplads.

Ove Holm kender også effekten af at få det lokale erhvervsliv til at troppe op på borgmesterkontoret, når de lokale vognmænd føler sig presset af lidt for restriktiv håndtering af reglerne.

Ove Holm med det stabile ungdommelige udseende har et lyst sind fyldt med optimisme, men han har også en naturlig beskedenhed. Hans vestjyske opvækst i Esbjerg fornægter sig ikke. Han hører ikke til den pralende type, selv om han med sin store indflydelse på transportens erhvervspolitik kunne have god grund til det.

Ove Holm er ikke en af frontfigurerne i kampen mod social løndumping. Den kamp står den adm. direktør Erik Østergaard for, men lige bag ham står cheflobbyisten med relevante tal og statistikker, og han er med i drøftelserne i ministerier og styrelser.

I det daglige DTL-arbejde fungerer direktøren og underdirektøren som et særdeles velfungerende makkerpar.

Blev headhuntet

Vejtransport har stort set fyldt hele Ove Holms faglige karriere. Først som konsulent i Vejdirektoratet, hvor en af de faste opgaver var at lufte chefens hund. Derefter var han sekretariatschef i Dansk Vejforening.

I efteråret 1993 blev han ringet op af daværende vicedirektør Ib Frandsen fra Danske Vognmænd – nu DTL - som spurgte, om han kendte en dygtig økonom. Først et par timer senere blev Ole Holm klar over, at han var ved at blive headhuntet.

På det erhvervsfaglige område var Danske Vognmænd på det tidspunkt udelukkende befolket af jurister og folk med rødder i AMU-systemet. Foreningen manglede i høj grad en medarbejder, som kunne omsætte tørre tal til vognmændenes fordel.

Ove Holm blev hurtigt et levende bevis på, at en vognmandsorganisation ikke kan fungere effektivt i det politiske rum uden en dygtig økonom, som kender tallenes tale og deres mange politiske muligheder.

Selv om Ove Holm ikke er nogen enmandshær, vil det være et stort tab for DTL, hvis en af de store erhvervsorganisationer eller nogle i det politiske system gav ham et tilbud, som han ikke kan afslå.

DTLs cheflobbyist er et udpræget familiemenneske, som nyder at slappe af med kasketten i haven sammen med fru Elsebeth og datteren Caroline, som går i gymnasiet.

En gang om året udskifter familien dog de daglige goder med mere primitive forhold. De flytter til campingplads på Møn uden andre faciliteter end et par gode gammeldags lokummer og en tank med vand.

Det er Ove Holms måde at lade op på.

En anden måde for opladning er at blære sig lidt med den indkøbte Golf GTI med de mange hestekræfter under motorhjelmen.

Ove Holm er en person med mange forskellige egenskaber. Langt flere end de fleste umiddelbart tror.

Ove Holm - Blå bog
Student fra Esbjerg Gymnasium, 1984
HA fra Handelshøjskolen i Esbjerg (Syddansk Universitet), 1987
Cand. merc. fra Handelshøjskolen i Århus (Århus Universitet), 1989
Konsulent hos Vision Management i København, 1989
Sekretariatschef for Dansk Vejforening, 1991
Økonom hos Danske Vognmænd, 1993
Cheføkonom hos Danske Vognmænd, 1996
Erhvervspolitisk chef hos DTL, 2011
Underdirektør hos DTL, 2013

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074