Renault kører 10 pct. længere
Renault Trucks har fået brændstofbesparelsen certificeret af TÜV.

Renault T Optifuel lastbilen er blevet testet af TÜV mod en standard Renault T. Resultatet var en brændstofbesparelse på mere end 10 procent. Foto: Renault Trucks
Der er nu udført en række tests designet til at måle T Optifuels præstation i forhold til brændstofbesparelser. Det har resulteret i en målbar og certificeret brændstofbesparelse på 10,9 procent sammenlignet med en standard Renault T model uden ekstra udstyr.
Modellen T Optifuel er optimeret til at reducere brændstofforbruget. Den har som standard:
* Aerodynamisk udstyr som justerbare tag- og sidespoilere, dørforlængere og sideskørter.
* Intelligent teknologi som i eco-fuel pakken (frakoblet power-mode), eco-cruise control med Optiroll, variabel luftkompressor, et variabelt styrehus og automatisk stop af motor.
* Bilen er endvidere konfigureret med en topfart på 85 km/t.
* Med til brændstofbesparelsen hører også, at chaufføren følger Optifuels træningsprogram i brændstoføkonomisk kørsel.
Ydeevne og adfærd
- Resultatet bekræfter modellens ydeevne i forhold til brændstofbesparelser og vigtigheden af at undervise chaufførerne i brændstoføkonomisk kørsel, siger Renaults adm. direktør forklarer Bruno Blin.
- T serien blev designet for at kunne tilbyde transportfirmaer den perfekte balance mellem brændstofbesparelser og livet på landevejene.
- Førerhusets aerodynamiske form bidrager til at reducere ejerens brændstofomkostninger. Frontruden har en vinkel på 12 grader. Det forbedrer dels ydeevnen, dels vindmodstanden. Modellen er dermed en af de mest brændstoføkonomiske lastbiler på markedet, siger Bruno Blin, som mener, at en investering i en T Optifuel tjenes hjem efter 17 måneder.
To testbiler
De to test-lastbiler var Renault Trucks T 4x2 trækkere udstyret med Euro 6 DTI 11 l 430 hk motor, idet motorerne havde samme drivaksel ratio (2,64). Den ene var en standard model, den anden var med Optifuel konfigurationer.