Stadig gang i vindmølletransporterne
Der bliver fortsat leveret meget materiel til transport af vindmøller, men der er også kommet gang i de selvkørende moduler
2
Billeder

Give Goodwind investerer stadig i materiel til transport af vindmøller. Den seneste Goldhofer-trailer kan trækkes ud til 51,3 meter og dermed tage de største vinger fra Vestas. Foto: Bolding.
Der er tale om tre trailere, der hver kan trækkes ud tre gange. Så kan trailerne udvides fra 11,4 m til i alt 51,3 m. Trailerne har ni aksler med lift på den sidste aksel, så de kan køre med de ekstra lange Vestas-vinger.
- Når den sidste aksel er løftet, kan den hjælpe med at "afstive" den lange trailer og aflaste bagenden, forklarer Peter Bolding.
- Alting bliver større og større. Det kræver en vis udskiftning af materiellet hos de transportører, der kører med disse store og tunge ting, fortsætter Peter Bolding.
- Goldhofer følger naturligvis med i udviklingen og præsenterer hele tiden nyt materiel, der kan håndtere de større emner.
Selvkørende moduler
Vindmøllebranchen og de mange leverandører nyder godt af, at Esbjerg Havn er centrum for mange af de store vindmølle-udskibninger.
Store offshore-projekter i både den danske og tyske del af Nordsøen bliver sejlet ud fra Esbjerg. Det har bevirket, at Bolding også er begyndt af levere selvkørende moduler til at flytte vindmølledele og vinger på eksempelvis Esbjerg Havn.
- Vi har lige solgt et selvkørende modul til Krangården, siger Peter Bolding.
En selvkørende modul er en enhed med seks aksler og en motor, der driver hjulene rundt. Flere moduler kan kobles sammen i både længden og bredden, så de bliver tilpasset det emne, man skal køre med. Modulet styres af en mand med en fjernbetjening.
- Sådanne moduler har vi faktisk kørende flere steder herhjemme for eksempel på værfterne og flere store produktionsvirksomheder. De er ideelle, når man skal håndtere lange, store og tunge emner. Alternativt skal man tilkalde en vognmand for at flytte emnet. Det kan ikke svare sig, hvis emnet skal flyttes flere gange internt i produktionen eller på fabrikken.
Selvkørende moduler har Goldhofer lavet i mange år; men det er nyt, at de nu kommer ind på markedet i Danmark.
Et modul kan køre op til 15 km/t.