23948sdkhjf

Freja: Chaufførmangel skyldes urimelige vilkår

Direktør Jørgen Hansen er ikke overrasket over, at branchen kæmper hårdt med at finde arbejdskraft
Lastbilchauffører er den gruppe på det danske arbejdsmarked, der kontrolleres, straffes og overvåges mest. Det mener i hvert fald direktøren for Freja Transport & Logistics, Jørgen Hansen.

Han reagerer nu på den debat, der i den seneste tid har været om chaufførmangel hos de danske vognmænd. Han peger på, at især det tunge pres fra lovgiverne er med til at gøre det svært for erhvervet.

- Der kontrolleres køreskiver med tilbagevirkende kraft og udskrives bøder i øst og vest, såfremt der er holdt 10 minutter for lidt her eller kørt 15 minutter for meget dér. Ofte havner chaufførerne i køer på diverse motorveje, der konstant er under udbedring og udbygning. Vi må jo konstatere, at de ikke er herrer over trafikken, siger han, og peger på Køge Bugt motorvejen og Vejle Fjord broen som gode eksempler.

Store bøder for overtrædelser

Han fortæller, at Freja for 11 måneder siden oplevede, at en chauffør holdt i kø på netop Køge Bugt motorvejen, og derved kom for sent til pladsen i Tåstrup. Det kostede ham 3000 kr. og Freja som arbejdsgiver det dobbelte.

Det undrer ikke direktøren, at det med sådanne vilkår kan være svært at tiltrække og ikke mindst fastholde chaufførerne i faget.

- Hvis man er chauffør, så ved man som oftest ikke, hvornår man er hjemme. Tit og ofte kan man ikke planlægge 3 dage frem. Hvis du i stedet kan få et 8-16 job, hvor du ikke bliver retsforfulgt, og hvor du får udbetalt en nogenlunde lige løn - hvad ville 90 pct så vælge? Det synes jeg ikke er den store rocket-science, siger Jørgen Hansen.

Brodne kar stjæler fokus

Selv har Freja Transport & Logistics ikke haft problemer med at finde personale til at køre deres biler. Men de oplever, at der er meget dårlig omtale af branchen, og at hverken presse eller lovgivere ser, hvor vigtig en rolle, vejtransporten spiller i det danske samfund:

- Der mangler en almen forståelse for, at lastbiler ikke nødvendigvis kun er i trafikken for at genere andre billister. De udfører faktisk en vigtigt samfundsmæssig opgave, som i både politikernes og pressens øjne påskønnes for lidt, fordi de brodne kar og lovovertræderne stjæler fokus fra alt det positive, slutter Jørgen Hansen.
Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125