Ny funktion gavner vejgreb og brændstofforbrug
Volvo Trucks' nye funktion – tandemakselløft – gør det muligt at deaktivere og hæve den bageste drivaksel i en tandembogie
- Med tandemakselløft kan den bageste drivaksel i en tandem deaktiveres, og hjulene kan hæves op fra vejen, når lastvognen kører uden læs. Dette giver mange fordele, og den største er brændstofbesparelser. Ved kørsel med den bageste drivaksel hævet kan der spares op til fire procent brændstof i sammenligning med at køre med alle aksler sænket, siger Jonas Odermalm, chef for anlægssegmentet hos Volvo Trucks.
Fakta om tandemakselløft
- Med tandemakselløft kan den bageste drivaksel deaktiveres og hæves under kørslen.
- Dækkene kan hæves 140 mm fra vejoverfladen.
- Når tandemakselløft er aktiveret, forbruger lastvognen op til fire procent mindre brændstof. Dækslitagen mindskes, og vendediameteren er en meter kortere.
- Med tandemakselløft kan den bageste drivaksel deaktiveres og hæves under kørslen.
- Dækkene kan hæves 140 mm fra vejoverfladen.
- Når tandemakselløft er aktiveret, forbruger lastvognen op til fire procent mindre brændstof. Dækslitagen mindskes, og vendediameteren er en meter kortere.
Ved at erstatte differentialespærren i den forreste tandemdrivaksel med en klokobling kan den bageste tandemdrivaksel deaktiveres og hæves. Chaufføren har dermed adgang til både kraften og kapaciteten fra to drivaksler (6x4), men også den større manøvredygtighed fra en enkelt drivaksel (4x2). Ved kørsel med den bageste drivaksel hævet reduceres vendediameteren desuden med en meter, og der opstår mindre slitage på dæk og affjedringssystemer.
- Tandemakselløft er perfekt til transporter, hvor underlaget eller totalvægten kræver en lastvogn med tandemtræk, men hvor lastvognen kører uden læs eller med et meget let læs på vej tilbage. På glatte eller bløde overflader kan chaufføren øge trykket på den forreste aksel ved at hæve den bageste drivaksel. Det giver et bedre vejgreb og reducerer risikoen for at køre fast, forklarer Jonas Odermalm.
Med tandemakselløft får chaufføren også en bedre komfort under kørsel uden læs, hvilket i mange tilfælde svarer til 50 procent af driftstiden. Støjniveauet i førerhuset er lavere, og vibrationerne i rattet reduceres, når kun dækkene fra én drivaksel er i kontakt med vejen.