23948sdkhjf

Chaufførmangel får vognmand til at se mod øst

Der er mangel på danske lastbilchauffører, og det tvinger fynsk vognmandsvirksomhed til at kigge mod Østeuropa i jagten på arbejdskraft
Det er kun få måneder siden, at ATL anslog, at transportbranchen herhjemme ville mangle op mod 4000 lastbilchauffører om bare fire år. Men allerede nu er det svært for vognmandsvirksomheder at finde dansk arbejdskraft, som kan indtage lastbilerne og de danske motorveje.

Det skriver Børsen.

De udfordringer kender Ib Andersen alt til. Han er direktør i den fynske vognmandsvirksomhed, Alex Andersen, der i alt har 350 chauffører, hvoraf cirka 200 er danske.

Men danske chauffører bliver sværere at finde. Indtil videre har han kigget mod Tyskland i jagten på arbejdskraft, men har ikke løst problemet.

- Vi ser et behov for at komme ud og kigge mere mod Østeuropa, når vi skal finde ud af, hvor fremtidens chauffører kommer fra.

Færre unge kommer til

Ifølge Anders Jessen, Chefkonsulent i ITD, så skyldes chaufførmangelen, at færre og færre unge ønsker at gøre karriere som lastbilchauffør.

- Der er rigtig mange familieejede virksomheder, hvor den ene kører som chauffør og den anden skal måske overtage forretningen, og de har et fællesskab på den front, så den del af erhvervet vil vi ikke få problemer med. Det er de helt nye, der skal ind på markedet, som er en udfordring at finde.

Men spørger man Ib Andersen, er det ikke den eneste forklaring på, at det er svært at skaffe dansk arbejdskraft. I 2009 blev det nemlig vedtaget, at personer med stort kørekort skulle gennem en EU-efteruddannelse hvert femte år, som tager fem dage at gennemføre. Og det har kostet Ib Andersen næsten 30 danske chauffører.

- De er faldet fra. Vi har altid haft tilknyttet 20-30 chauffører, som har kunnet springe til. Men de er der ikke mere, for de gider ikke bruge en uge på på sådan en uddannelse for at kunne bijobbe lidt i weekenderne, siger han.

Vigtigt med uddannelse

Men Anders Jessen hylder dog uddannelsen, som har kostet Ib Andersen arbejdskraft.

- Man er ikke længere ratholder som lastbilchauffør. Der er skrappe krav, hvis man kører med kølevarer eller fødevaretransport. Og så er det ikke nok bare at få et stort kørekort inde ved forsvaret. Jeg hilser de krav velkommen, siger Anders Jessen.
Kommenter artiklen (7)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219