23948sdkhjf

Dovne danskere tvinger vognmænd til udlandet

Privilegeret system gør det i orden at sige nej til arbejde, mener direktøren for Dekra
Der er arbejde til dem, der vil arbejde. Så enkelt er det, ifølge Peter Laursen, administrerende direktør i Dekra, Danmarks største udbyder af chaufføruddannelser til danske vognmænd, busselskaber, taxaer og handicapkørsel.

Det skriver Berlingske.

Man kommer i de kommende år til at mangle omkring 4.000 chauffører i Danmark ifølge en ny kampagne fra arbejdsgiverforeningen ATL og fagforeningen 3F.

Derfor stiller Peter Laursen jobgaranti for sine kursister, der på 10-12 uger kan være færdiguddannede chauffører med de rette kurser og kørekort. Og så kunne man forestille sig, at Peter Laursen bare kunne ringe til jobcentret, så ville alle kursuspladser være fyldt op – men helt så simpelt er det ikke:

- Det er ikke alle, der vil arbejde. Der er krav om, at man skal stå op om morgenen, se nogenlunde ud, og give den en skalle i otte timer. Det er der nogen, der ikke er klar til. Det må man gøre noget ved et andet sted. For dem, der vil arbejde, har vi helt klart den erfaring, at der findes et job til alle. Det kan godt være, at det ikke er drømmejobbet lige til at starte med, men der findes et job til alle. Og her taler vi ikke om, at man skal gå og samle skrald på stranden, eller hvad der ellers bliver karikeret. Vi taler om et rigtigt job uden løntilskud, siger Peter Laursen til Berlingske.

Peter Laursen siger i et interview til avisen, at han ikke forstår, at jobcentrene ikke skruer bissen på overfor de ledige, da han mener, at det er til alles bedste, at flest mulige kommer i job.

- Nogle gange kan det godt være meget privilegeret at leve i Danmark. Man kan rent faktisk godt sige nej til at gå på arbejde. Det er der nogle politikere, der kan tænke lidt over, siger Peter Laursen.

Manglen på arbejdskraft tvinger nu vognmændene til at finde medarbejdere fra andre steder i EU.

- Der er rigeligt med ledige i Danmark. Vi har sagt i over et år, at der er mangel på chauffører, og vognmændene skal jo nok finde dem i den sidste ende. De kan bare importere polakker, estere eller litauere, som kan komme til Danmark på danske løn- og arbejdsvilkår. Men hvorfor bruger vi ikke en relativt lille sum penge til at uddanne vores reservebænk, som sidder derhjemme og ikke har noget arbejde? spørger Peter Laursen.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078