23948sdkhjf

TEST: Iveco Eurocargo, fjerde generation

Ivecos bestseller i den lille lastbilklasse, Eurocargo, har fået mere økonomiske motorer, nyt interiør, nyt design og byder på bedre komfort.
Fjerde generation af Iveco EuroCargo lander i løbet af oktober måned i Danmark. Den nye lastbil har mange detaljer fælles med den nuværende udgave blandt andet aksler og ramme samt de fleste karosseriplader i førerhuset; men hele frontdesignet er fornyet – med to procent bedre aerodynamik - ligesom hele kabinen med ændret instrumentering og bedre førersæde. Førersædet kan nu fås med luftkøling. I stedet for syninger er sæderne elektrosvejsede.

I Danmark og Norden er udstyrsniveauet det højeste, der kan fås. Man kan som ekstra få bilerne med fabrikstilpasset Tom-Tom navigationsanlæg.

Komforten er også forbedret med et nyt 4-punkt ophængt førerhus. Der er kommet nye 6- og 12 trins automatiserede gearkasser – hentet fra Stralis. Her er der for eksempel mulighed for at vælge ECO-mode for bedre brændstoføkonomi. Vælger man det, kan man også bruge ”kick-down” funktionen.

Man kører godt

Vi prøvede en 280 hk-udgave på 12 ton til en tur rundt i omegnen af Brescia, som jo er byen, hvor Eurocargo bygges.

Vores testbil havde 2-trins motorbremse, men man kan bestille den med 6-trins retarder, hvilket ikke burde være nødvendigt i flade Danmark.

Vores 12-ton lastbil var meget letkørt med sin 12-trins gearkasse. Der skulle kæmpes lidt i de snævre rundkørsler – og en mindre rat-diameter kunne måske gøre jobbet lettere. Man sidder godt i det luft-ventilerede sæde, som testbilen var udstyret med.

Bilens ECO-roll system virkede godt. Motoren slår fra - og man sparer brændstof. Det skal slås fra for at få bilens ”kick-down” til at virke.

Man skal unde sig et læderrat – rattet af plast er trist.

Trafikken var intens på vejene omkring Brescia, hvor vi testede Eurocargo’en. Der var meget stop/startkørsel. Bilen var maksimalt belastet med 6,7 ton nyttelast, men de 280 hk havde ingen problemer med at trække læsset.

På de stejleste bakker faldt bilen til niende gear, men skiftene var bløde og komfortable.

Tector 5- og 7- motorerne er oparbejdede til bedre brændstoføkonomi – stadig med højeffektive SCR motorer med automatisk regenerering af partikelfiltre. De største ændringer ved de 4-cylindrede motorer til 7,5 liters modellerne er et bedre drejningsmoment ved lavere omdrejninger. Samtidig er der nye letløbsolier fra Petronas.

Herhjemme er det især de største udgaver af Eurocargo, der satses på for eksempel de 6-cylindrede udgaver. De har totalvægt på 12, 15- og 18 ton. Her er brændstofforbedringen op mod fem procent, oplyser Iveco.

Navet i bagakslen er forbedret og der er nyt kron- og spidshjul. Der er ændrede fjedre og støddæmpere – og nyt er en gas-udgave samt 3-akslede udgaver.

Nævnes skal også bilens kommunikationssystem og den forbedrede sikkerhed med nødbremsesystem, afstandsregulering, linjevogter og LED kørelys.

Siden Iveco introducerede den første Eurocargo i 1991, er der solgt en halv million eksemplarer af lastbilen. Anden generation kom i 2002, mens tredje generation så dagens lys for syv år siden - i 2008.

Den nyeste udgave kan fås i mere end 1.000 forskellige varianter.

Fakta om testbilen:
Model: Iveco Eurocargo ML 210 E 28/P
Motor: Tector 7, 6-cylindret common rail.
Slagvolumen: 6,7 liter.
Ydelse: 280 hk.
Moment: 1.000 Nm.
Miljø: Euro 6.
Gear: 12 trins automatiseret ZF.
Type: 12 AS1210 TO.
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Bagakseludveksling: 1:3,73.
Dæk: 245/70 R 19,5.
Akselafstand: 3.690 mm.
Totalvægt: 12.000.
Nyttelast: 6.580 kg.
Opbygning: Alukasse (Sperotti)


Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125