23948sdkhjf

Nye pristjekkere kan give bøvl i branchen

Transportens Momondo angriber logistikbranchen med et nyt, smart online-værktøj, der sammenligner priser på fragt af alt mellem himmel og jord
En hjemmeside med pris fra forskellige leverandører - med så simpelt et værktøj vil to digitale rebeller angribe transportbranchen.

Det skriver Børsen.

- Transport-industrien er i høj grad et eksempel på en gammel industri. Man kan ikke engang få en online pris, siger Zvi Schreiber, adm. direktør for den israelske opstartvirksomhed Freightos, der siden 2011 har arbejdet med at lave online fragtpriser på alt fra containere til pakker.

Den tunge proces med at indhente priser vil Freightos nu gøre op med, og i stedet lave en tjenesgte, hvor data samles fra leverandører for at give en pris inden for få sekunder – et princip, der er blevet gjort rasende populært af for eksempel Momondo indenfor flyrejser.

Et par tidligere Mærsk-folk har kastet sig over et lignende projekt. I virksomheden Transporteca arbejder de også med at samle data, så priser på fragt bliver langt mere gennemskuelige, både for branchen selv og for kunderne. Det var flere års arbejde i Mærsk, der fik de to stiftere til at se et åbenlyst behov for fornyelse.

Administrerende direktør i Transporteca Morten Find Lærkholm er ikke i tvivl om, at branchens største ved, hvad der er på vej.

- Vi ved, at de store følger med i vores indsats og prøver os af, siger han til Børsen.

Hos transportgiganten DSV forventer man ikke, at online pristjekkere har noget stort potentiale, når det gælder fragt af varer.

- Det er mere komplekst at transportere varer end f.eks. personer med et fly. For en vare, der vejer 1000 kilo, kan fylde både fylde én kubikmeter eller 10 – og det giver en forskel i pris. Man kan nok mere bruge et online værktøj til at få en indikation af, hvad prisen er, siger Henrik Nielsen, adm. direktør i DSV Air & Sea.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219