23948sdkhjf

EU-regler får vikarbureau til at droppe transport

Urimelige krav er en begrænsning for branchen, mener direktøren for Kolbeck Vikar i Viborg
Thomas Kolbeck, ejer af Kolbeck Vikar, vil alligevel ikke bevæge sig ind på transportområdet, som det ellers tidligere var planlagt. Det skriver Viborg Folkeblad.

Kolbeck Vikar har ingen instruktions- eller forsikringspligt, når de udlejer folk til vikarjob i eksempelvis rengøringsbranchen, til kantinedrift eller som kontorpersonale. Men i transportbranchen forholder det sig ganske anderledes. Der er nemlig klare EU-regler, der skal følges, hvis en virkarvirksomhed vil godkendes til at udleje lastbilchauffører.

Foruden et vognmandskursus, der koster omkring 25.000 kroner, skal virksomheden også have mindst en lastbil - og så skal der ansættes en transportleder. Derudover skal der stilles økonomisk sikkerhed på 150.000 kroner for de første to chaufførtilladelser samt yderligere en egenkapital på 200.000 kroner. Og det er helt urimeligt, mener Thomas Kolbeck, der derfor dropper planen om en udvidelse, fordi omkostningerne og administrationen er for store.

Det undrer især direktøren, at der stilles krav om køb af en lastbil - for som han siger:

- Hvad skal vi dog bruge en lastbil til? Vi er ikke interessere i at konkurrere med vores kunder.

Ændringen i planerne betyder, at der ikke kommer et samarbejde med to afdelinger i den store internationale betonvirksomhed Unicon og byggemarkedskæden Starks afdeling i Viborg, der begge gerne vil være kunde hos Kolbeck Vikar.

- Reglerne er en stor begrænsning for vikarbranchen. Vi kunne hjælpe med at få ledige, danske chauffører i arbejde, siger Thomas Kolbeck.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111