23948sdkhjf

Tysk kamp mod social dumping fortsætter

Den tyske regering vil skabe et grundlag for stabile forhold på det tyske marked for vejtransport og logistik
Den tyske transportminister Alexander Dobrindts talte torsdag aften ved årsmødet i den tyske vognmandsorganisation BGL i Hamburg, hvor han blandt andet fremhævede vanskelighederne ved, at markedet bruger social dumping som et decideret konkurrenceparameter.

Ministeren forklarede, at de tyske krav om minimumsløn skal ses som en del af kampen mod social dumping. Man vil fra tysk side vil have opklaret, hvordan EU-Kommissionen ser på chaufførers afholdelse af ugehvil. Får man ikke en afklaring, vil den tyske regering fortolke reglerne, som det sker i Frankrig og Belgien – nemlig hvil uden for køretøjet.

Det oplyser direktør i NLA Søren Hyldstrup Larsen, der deltog i årsmødet.

EU bærer hovedansvaret

Den faste holdning hos den tyske regering er forståelig, mener DTLs administrerende direktør Erik Østergaard:

- EU bærer hovedansvaret for, at de enkelte lande tager sagen i egen hånd, når de ved selvsyn kan se, at den sunde konkurrence slår over i forskellige krumspring, der skruer spiralen i bund og ender i social dumping. EU har ikke kendt sin besøgelsestid på trods af, at situationen nu har bestået i en årrække og kun eskaleres til det værre. Når først Tyskland har mistet tålmodigheden, er det et vink med en vognstang til både Kommission og Parlament. Det har vel aldrig været meningen, at nationale markeder skal ødelægges, fordi det indre marked i praksis er dysfunktionelt på transportområdet.

Ifølge Søren H. Larsen har BGL udtrykt bekymring for, hvordan systemet med minimumsløn administreres og kontrolleres og opfordrer den tyske regering til at finde nye veje i administrationen, såsom et online underretningssystem. I dag fungerer ordningen som en fax-indberetning.

Stigende chaufførmangel

Årsmødet rundede også de omfattende problemer i Tyskland med at rekruttere chauffører til erhvervet. 43 pct. af de tyske chauffører er over 50 år, og om 5 år forventes der at mangle ca. 20.000 chauffører, hvis udviklingen fortsætter.

Tyske virksomheder, der mangler kvalificerede chauffører med de nødvendige sprogkundskaber, bakker derfor ifølge NLA-direktøren op om den tyske minimumsløn, hvis det effektivt kan omfatte alle og dermed bidrage til at løfte kvaliteten i erhvervet.

Kilde: DTL

Læs mere om: DTL
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094