23948sdkhjf

Flest varebiler på forkerte dæk

Omkring 40 procent af varebilerne kører på sommerdæk hele vinteren.
Tallene taler for sig selv. Omkring 40 procent af alle varebiler kører på sommerdæk hele året rundt. Det viser de årlige tællinger fra Dækimportørforeningen og Dækbranchen Danmark.

Det er branchen stærkt utilfreds med; men da det ikke er ulovligt at køre på sommerdæk om vinteren, kan man ikke gøre andet end venligt at anbefale sine kunder og slutbrugerne at skifte til vinterdæk - inden det bliver rigtig vinter.

- Der behøver ikke være sne, før det bliver glat. Rimfrost er nok, siger Kenneth Saust, der er formand for Dækimportørforeningen. Han oplever selv af og til en varebil med bunden i vejret i rabatten, når han kører på arbejde tidligt om morgenen.

- Så tænker jeg, at chaufføren nok har kørt på sommerdæk og er blevet overrasket af rimfrosten her i det sene efterår.

- Og vores statistik bekræfter billedet. Hver gang, vi laver vores dæktællinger, viser det sig, at 38 procent af varebilerne kører på sommerdæk, selv om det er januar.

Det er meget uheldigt. En varebil har et højt tyngdepunkt og er ofte tungt lastet med værktøj eller andet. Den har slet ikke samme manøvredygtighed på glatte veje som en personbil. Derfor er det endnu vigtigere, at varebiler kører med det rigtige dæk, betoner dækimportørernes formand.

Leaset med sommerdæk

Problemet er ifølge Kenneth Saust manglende opmærksomhed på problemet.

- I mange håndværkerfirmaer tænker man først på dæk, når dækkene er slidt og skal skiftes. Man kører typisk rundt på de dæk, man fik med, da man købte eller leasede varebilen. Hvis ikke man aktivt har foretaget et dækvalg i købsøjeblikket, går det hurtigt i glemmebogen.

- Derfor skal vi have chaufføren eller håndværkeren til at tage ejerskab af sin arbejdsbil - ligesom de formentlig har for deres egen private bil. Den skifter langt de fleste dæk på to gange om året.

Førerens ansvar

- Uanset om ens arbejdsplads har en dækpolitik eller ej, er det førerens ansvar, at man kører med de rigtige dæk. Det er ikke ulovligt at køre på sommerdæk om vinteren, men det er meget uklogt, konkluderer Kenneth Saust.

Han kan godt se, at det kan være uoverskueligt for et håndværkerfirma med fx 40 biler at skulle skifte dæk to gange om året. Derfor anbefaler han firmaerne i stedet at køre på vinterdæk hele året.

- Man kan som "plan B" finde et vinterdæk med god mønsterdybde. De er udmærkede om sommeren, hvis man besøger byggepladser, kører på grusveje eller andre steder, hvor der er glat og dårlig friktion.

- Varebiler har behov for altid at kunne komme sikkert og rettidigt frem til deres kunder. Jeg håber at få gang i snakken mellem chaufførerne og varebilernes ejere om det rette dækvalg. At spare på dækkene er en dårlig løsning, for bilen er et driftsapparat, og en time i grøften på en glat vej er dyrere end at købe fire nye M+S-mærkede vinterdæk, slutter dækimportørernes formand.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11