Roadmap 2030: Transportens CO2 kan reduceres med 40%
En række private organisationer bidrager nu til debatten om, hvordan Danmark gradvist og mest omkostningseffektivt kan nedbringe vejtransportens CO2
Formålet med Grøn Roadmap 2030 er at præsentere et bud på, hvordan vejtransporten kan blive grønnere frem mod 2030.
Bag rapporten står Energifonden. Styregruppen er en bred gruppe af transport-aktører fra FDM, Biorefining Alliance, Energifonden, Dansk Energi, Dansk Transport og Logistik, Dansk Elbil Alliance og Energi- og olieforum.
"Grøn Roadmap 2030 – Scenarier og virkemidler til omstilling af transportsektorens energiforbrug" er udarbejdet af Ea Energianalyse.
Den nye roadmap viser først og fremmest, at det er muligt at nedbringe transportens CO2-udledning frem mod 2030, uden at det bliver uoverskueligt dyrt for samfundet.
Den viser også, at hvis det skal lykkes for alvor at nedbringe transportens CO2 er der behov for en kombination af mange forskellige teknologier.
- Den nye regering melder fortsat ud som langsigtet målsætning, at Danmark i 2050 skal være fri af fossile energikilder i vores energisystem. Men samtidig står det klart, at de tidligere så ambitiøse planer på det grønne område er for nedadgående, senest med skrotningen af den grønne køreplan for transport. Det vil spænde ben for innovation og udvikling inden for transportområdet, så Danmark ikke er med i feltet, når der rykkes internationalt. Derfor er vi gået ind i en kortlægning af området, fortæller erhvervspolitisk chef i DTL – Danske Vognmænd, Ove Holm.
Det vigtigste bidrag til nedbringelse af transportens CO2 er dog - som i dag - yderligere effektiviseringer af bilerne. De vil, ifølge den nye rapport, bidrage klart mest frem mod 2030.
Når vi kigger på samfundsøkonomien, viser rapporten, at biobrændstoffer i størstedelen af perioden er langt den billigste energiform at anvende til CO2-reduktion i transporten.
Den fornuftigste måde at nedbringe transportens CO2-udledning på frem mod 2030 er altså øgede krav til bilernes effektivitet i kombination med stigende iblanding af bæredygtige biobrændstoffer.
Men en reduktion på 35 – 40 pct. realiseres imidlertid ikke uden aktiv politisk handling i EU og nationalt, vurderer styregruppen.
- Vi har ment, at der må gøres en særlig indsats nationalt for at fremme biogas i tunge køretøjer – og det kunne handle om afgiftslettelser. Danmark kan dog ikke løfte meget selv, og derfor må EU på banen og sætte mål for øget anvendelse af avancerede biobrændstoffer i perioden 2020 – 30, siger Ove Holm, der samtidig peger på, at øgede afgifter på den tunge trafik ikke hjælper.