EU-evaluering af cabotage
EU-Kommissionen har netop offentliggjort en evaluering af reglerne for vejgodstransport i EU
Konklusionen er overordnet, at reglerne på nogle punkter har skabt en bedre ”level playing field” i form af ensartede definitioner. Men det fremhæves også, at forskellige nationale fortolkninger samt en uens håndhævelse af reglerne har trukket i den anden retning.
Rapporten indeholder fire politiske anbefalinger, herunder i forhold til kontrol af såkaldte postkasseselskaber, hvor konsulenterne peger på problemer i samarbejdet mellem myndighederne i EU-landene.
Derudover peger de på et behov for præcisering af cabotagereglerne, idet reglerne rummer uklarheder. Disse uklarheder fører endvidere til forskellige fortolkninger i medlemslandene.
Rapporten lægger ikke op til at udvide eller begrænse adgangen til at køre cabotage eller stille yderligere krav til etablering.
- Der er ingen tvivl om, at samarbejdet mellem myndighederne er helt afgørende for en effektiv kontrol. De nuværende cabotageregler har omvendt bevisbyrde, så det er transportvirksomheden der skal bevise, at den kører lovligt. Derfor er det for os er det afgørende, at reglerne er til at forstå for både transportvirksomheder og kontrolmyndigheder, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
- Den danske transportbranche er aktive i på hele det europæiske marked, derfor er det helt afgørende med fælles EU-regler, der skaber der letter adgangen til vores eksportmarkeder, siger Michael Svane.
DI Transport vil på baggrund af rapporten tage en drøftelse med medlemsvirksomhederne om ønskerne til ændringer af EU-reglerne.
Kilde: DI Transport