Finanslov: Rederier er glade, maritime er skuffede
Danmarks Rederiforening kalder finansloven for et solidt rygstød til Det Blå Danmark, mens Danske Maritime savner montørordning
Det vurderer Danmarks Rederiforening, der er glade for at politikerne vil løfte rammevilkårene for mobile borerigge.
- Finanslovsaftalen er et solidt rygstød til dansk søfart og godt, at forligspartierne bag finansloven har valgt at satse på jobs og omsætning i Det Blå Danmark. Forslaget om at styrke søfarten fremgik ikke af det oprindelige udspil, og derfor særlig ros til forligspartierne, og især de Konservative, for at trække i rigtig retning, siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danmarks Rederiforening.
Desværre indeholder finanslovsaftalen ikke den fulde offshore-pakke, der for alvor kunne have skabt arbejdspladser i offshore-sektoren ved at udvide nettolønsordningen til offshore-skibe. Og det er især her, Danske Maritime lægger deres fokus.
Maritime virksomheder vil fortsat tabe kontrakter, arbejdspladser og innovation, fordi de mangler en maritim montørordning, mener brancheorganisationen. De 63 mio. kr., som Danske Maritime havde håbet ville blive investeret i en montørordning, er således ikke kommet på finansloven.
En sådan ordning ville skabe over 700 jobs og øge omsætningen med en halv milliard kroner i danske maritime virksomheder, men nu står den i stedet på fyringer og tabte kontrakter i den maritime industri, vurderer Jenny N. Braat, administrerende direktør i Danske Maritime:
- Vi bad blot om vilkår i stil med dem, som de sejlende søfolk har. Det ville give virksomheder i den danske maritime industri mulighed for at hyre i stedet for at fyre. Det ved vi, folketingets partier kan se fornuften i, men åbenbart ikke nok til, at ordningen blev prioriteret i Finanslovsforliget Finansloven, siger hun, og fortsætter:
- Nu må vi i stedet kæmpe for at få ordningen ind i den kommende Vækstplan for Det Blå Danmark, som regeringen har annonceret. Der er jo økonomisk plads til montørordningen i de midler, der er afsat til forbedringer, men ordningen er ikke nævnt, siger Jenny N. Braat, Danske Maritime.
Danmarks Rederiforeningen kan også se malurt i bægeret:
- De nye muligheder, som Det Blå Danmark får på mobile borerigge, gælder desværre ikke også for søfolk på offshore-specialskibe, hvor vi er særdeles udfordrede. Den udfordring består, men vi vil knokle på for en løsning med regeringen, da intentionerne på området har været klare. Alternativet er, at vi tager luften ud af en dansk styrkeposition til skade for både jobs og vækst, siger Anne H. Steffensen fra Danmarks Rederiforening.