23948sdkhjf

Sund fornuft bedre end vinterdæk

I denne uges "krumme" filosoferer Poul Rudolf over dækfabrikanternes ønske om lovpligtige vinterdæk - for lastbiler!
Udsigt til den første frost og sne får hvert år dækfabrikanterne op på dupperne. De kommer med den traditionelle udmelding om nødvendigheden af at udskifte sommerdæk til vinterdæk. De tunge køretøjer går ikke fri. Det er noget af en torn i øjet på dækfabrikanterne, som påstår, at lastbiler og busser lovligt kan køre året rundt på dæk med helt ned til 1 millimeter mønsterdybde.

Sælgere af dæk ser gerne et lovkrav om vinterdæk, der matcher reglerne i Sverige og Norge med de noget mere barske køreforhold i vintermånederne. Deres argument er tilsyneladende hensynet til trafiksikkerhed og fremkommelighed. Ikke at sælge flere dæk.

Meget bombastisk har formanden for Dækimportørforeningen Kennet Saust erklæret, at ”kører man med langrillede dæk på en bus eller lastbil i regulært vinterføre, kommer man ikke op ad bakkerne. Ud over trafiksikkerheden går det også ud over andre trafikanters fremkommelighed.”

Danske vognmænd er meget tilfredse med, at de i et land med forholdsvis milde vintre selv kan vælge hvilke dæk, de vil køre med på danske veje. De foretrækker den sunde fornuft frem for en rigid lovgivning. Den udsættes de tilstrækkeligt for i deres daglige arbejde.

De nuværende dækregler ser heller ikke ud til at blive ændret med den nye liberale Venstre-regering. Transportminister Hans Chr. Schmidt har næppe mod på endnu en gang at komme med et udsagn om, at han har svært ved at forstå, at vinterdæk ikke er mere udbredt i vognmandsbranchen.

I sin første periode som transportminister beordrede han i 2010 lidt selvsikkert embedsmændene i Trafikstyrelsen til at se på nødvendigheden af at stille krav til vinterdæk på lastbiler.
Styrelsens vurdering var, at der ikke er dokumentation for, at vinterdæk på lastbiler generelt vil forbedre trafiksikkerheden, men at fremkommeligheden vil blive forbedret de dage, hvor der er sne på vejene.

Noget af en skuffelse for ministeren, som offentligt havde gjort opmærksom på, at både ministerbilen og hans personbil var udstyret med vinterdæk til kørsel i de mørke perioder.
Siden har lovkrav om vinterdæk til lastbiler politiske ligget død.

Dæksælgerne er i deres gode ret til at anvende begyndelsen på vinteren i endnu et forsøg på at påvirke politikerne til krav om vinterdæk for lastbiler. Vognmændene og deres organisationer har jo også valgt skueplads for deres politiske kampe. Ikke altid de samme.

Nu er vinterdæk ikke en trylleformel, der kan løse alle vinterens trafikale problemer, selv om de naturligvis har deres betydning. Trafiksikkerhed på isglatte veje handler først og fremmest om sund fornuft. Og den kan nok så megen lovgivning ikke hamle om med.

Vognmænd med dyrt grej har en naturlig og ikke mindst økonomisk interesse i at undgå uheld. De løber ingen risiko i glat føre og udstyrer deres biler med det nødvendige ”sikkerhedsmæssigt fodtøj”, som er tilpasset de vejrmæssige forhold.

De behøver ikke hjælp fra lovgiverne. Eller fra sælgerne af vinterdæk. Den rutinerede vognmand kan bedre end nogen påtage sig rollen som dækekspert, når vejret viser sig fra sin værste side.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081