Bonus og bod i TNTs og DSVs aftaler
TNT og DSV har indgået en særlig aftale med grossiten Lemvigh-Müller. Den indeholder både gulerod og pisk.
Årsagen er klare kvalitetsmål koblet til en bonus, hvis alt er som det skal være, og en bod, når der er rod i leveringerne.
- Vi ønsker at blive endnu bedre til at levere varer til tiden, i rette mængde og på rette sted. Desuden ser vi det som naturligt at hjælpe vores samarbejdspartnere med at blive endnu bedre til at gøre deres arbejde. Så nok stiller kvalitetsmålene krav til distributørerne, men målene hjælper dem også, fordi de eksempelvis ikke selv skal bruge kræfter på at danne sig et overblik over fejlleverancer på ruterne, siger Lene Thimm Hansen, transport- og distributionschef i Lemvigh-Müller, til scm.dk.
Redskab i forhandlinger
Indsamling af data over leveringer er ikke nyt for Lemvigh-Müller. Det er det derimod, at grossisten dagligt sender dagens leveringsstatistikker til DSN og TNT, som hænger statistikkerne op i chaufførernes frokoststue.
Kvalitetsmålene og de daglige oversigter skal dels sikre, at der bliver målt på relevante parameter som transportskader og forsinkeler. Dels vil grossiten anvende kvalitetsmålene, når der skal genforhandles kontrakter med de to distributører.