23948sdkhjf

Køge Havn udvider med ny terminal

I næste uge begynder Aarsleff at ramme spuns til havnens nye unitterminal
Går alt efter planen, vil Køge Havn i 2022 være en af landets største havne.

Den politiske godkendelse til en ny unitterminal kom i hus for få måneder siden, og i næste uge indleder Aarsleff arbejdet med at ramme spuns til terminalen, der anlægges på indersiden af havnens nye dækværker.

- Det er et meget omfattende anlægsprojekt, der skal geare Køge Havn til fremtidens konkurrence. Med den nye terminal øger vi bassindybden fra 7 til 9,5 meter, hvilket gør os i stand til at tage imod større skibe, herunder containerskibe, samtidig med, at vi udvider med arealer til trailere og anløbspladser til ro/ro fartøjer, fortæller kommunikationschef Mads Christensen til Building Supply.

Den nye unitterminal vil få et areal på cirka 250.000 kvadratmeter og koster 200 millioner kroner at anlægge. Mads Christensen anslår, at udvidelsen vil gøre Køge Havn i stand til at øge godsomsætningen på to millioner tons til det dobbelte.

- Vi vil gerne fortsat kunne servicere vores kunder på den bedst mulige måde. Hvis ikke havnen har disse faciliteter, vælger kunderne bare en anden havn, pointerer han.

Hvem der skal stå for selve indretningen af terminalen er endnu ikke afgjort. Køge Havns direktør, Thomas Elm Kampmann, forventer, at dette arbejde kan sendes i udbud inden for det næste halve år.

Spuns på 1.200 meter
Udvidelsen af Køge Havn har været i gang i flere år. I 2007 indgik havneselskabet en partneringaftale til 950 millioner kroner med Per Aarsleff A/S, som blandt andet har etableret nye dækværker og et 40 hektar stort jorddepot til forurenet jord fra hele hovedstadsregionen.

Jorddepotet er i sig selv et enormt projekt. Fire millioner ton jord er fordelt på det store areal. Hertil kommer en stor mængde byggeaffald i form af ren beton og brokker, som er blevet knust og anvendt som fyld.

Med igangsætningen af spunsarbejdet sættes endnu en milepæl i havnens udvidelse. Forud for ramningen er selve spunstracéet blevet gennemgravet til et niveau på -9,5 meter for at undgå hindringer. Det betyder også, at de første meter vil være forholdsvis nemme at komme igennem uden den store rammekraft.

Den spuns, der skal rammes, er på 1.200 meter og vil, når den er færdig, blive den fremtidige kaj til unitterminalen. De længste spunsjern skal rammes ned til kote -15,7 meter. Geotekniske prøver har vist, at der vil være tætlejret ler, som vil kræve noget rammearbejde på de sidste par meter mod bunden.

Udvidelsen af Køge Havn løber samlet set op i omkring 1.150 millioner kroner og vil næsten tredoble havnens areal fra 325.000 til 925.000 kvadratmeter. Sweco er rådgiver på hele projektet.

Havneudvidelse og byudvikling går hånd i hånd
En anden og væsentlig del af det samlede projekt er udbygning og forbedring af de rekreative områder nord og syd for havnen.

Ved Søndre Havn har Køge Havn afgivet 100.000 kvadratmeter og 600 kajmeter til Køge Kyst-projektet, som er i fuld gang med at udvikle det centrale havne- og stationsområde til en ny bæredygtig bydel med op mod 300.000 etagemeter nybyggeri til bolig, erhverv, kultur og detailhandel.

Havneudvidelse og byudvikling er således nært forbundne aktiviteter og hinandens forudsætninger. Som led i Køge Kyst-projektet flyttes havnerelateret erhverv fra Søndre Havn til de nye havnearealer, hvorved der skabes plads til byudvikling.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096