Lad fornuft og dækvalg gå hånd i hånd
Dækimportørforeningens kommentar til Poul Rudolfs artikel i Transportmagasinet.
2
Billeder
Med egnet dækmontering er situationer som denne fotograferet forleden dag på Midtsjælland mindre sandsynlige.
(foto: Dækimportørforeningen)
Meget er vi i Dækimportørforeningen enige med Poul Rudolf om; det er ting som, at trafiksikkerhed på isglatte veje først og fremmest handler om sund fornuft. Men det er ikke det samme som, at sund fornuft er bedre end vinterdæk; de to supplerer jo hinanden.
Dækimportørerne ønsker ikke lovkrav om vinterdæk, der matcher reglerne i Sverige og Norge, som Poul Rudolf hævder. I de lande er brug af M+S-mærkede dæk tvungen og lovpligtig. Vi ønsker derimod lovgivning, der matcher Tyskland; med andre ord pligt til at have M+S-mærkede dæk på de trækkende hjul, hvis man vil køre ud i vinterføre i Danmark.
Hvis en dansk vognmand ikke vil montere de dæk, som både Poul Rudolf og vi finder bedst egnede i vinterføre, nemlig M+S-mærkede dæk, så kan han blot undlade at gøre det og må så også undlade at køre ud, når forholdene er barske.
Hvad med udenlandske vognmænd?
Men vejtransport er international, som vi også skriver. Med den nuværende lovgivning lader den fornuftige danske vognmand sit tunge køretøj blive hjemme, hvis det er snevejr, og der ikke er en egnet dækmontering på køretøjet. Men hvad med alle andre vognmænd med fri adgang til danske landeveje?
Østeuropæiske vognmænd og chauffører har måske ikke helt samme høje standard, når det gælder om at køre på M+S-mærkede dæk i vintervejr. I dag kan de lovligt køre på en hvilken som helst type dæk med 1 millimeter mønster og komme galt af sted eller spærre trafikken med et vogntog på tværs. Med den af os foreslåede lovgivning vil de skulle tænke sig om en ekstra gang.
Trafiksikkerhedsmæssigt er det også en fordel, hvis alle, der kører på vinterlige veje har M+S-mærkede dæk på. Kører en lastbilchauffør af vejen med 40 kilometer i timen i snevejr, kommer han muligvis kun lettere til skade. Men rammer han en person, der står og venter ved et busstoppested, kan det blive en katastrofe. Sker det under brug af uegnede dæk, drages chaufføren til ansvar for ikke blot egen, men også vognmandens forsømmelighed. Derfor er det en fordel, hvis loven er klar på det punkt.
Sandhed med modifikationer
Så når Poul Rudolf konkluderer, at den rutinerede vognmand bedre end nogen kan påtage sig rollen som dækekspert, når vejret viser sig fra sin værste side, så er det en sandhed med modifikationer. Hans frie valg ødelægges af dem, der ikke forstår nødvendigheden af at gardere sig rettidigt.
Den rutinerede vognmand får ingen som helst ekstraudgifter med den af Dækimportørforeningen foreslåede lovgivning om M+S-mærkede dæk. Hans eneste ekstraudgift er, når han ikke kan komme frem til kunden. Enten fordi han havde ikke-vinterduelige dæk på og måtte blive hjemme. Eller fordi han havde M+S-mærkede dæk på, men fandt vejen blokeret af vognmanden, der ikke havde udvist rettidig omhu, eller en privat billist, der ikke havde indset nytten af M+S-mærkede dæk på vinterlige veje.
Artiklen er en del af temaet Debat.