25 år som transportkøbernes ven
Peter Bjørn og I.T.R. har i 25 år tjekket speditørernes priser. Det gør han stadig.
- Jeg havde fundet ud af, at transportkøberne havde et stort behov for seriøs rådgivning om transporttilbuddene, fortæller Peter Bjørn.
- Selv om de havde shipping- og logistikchefer ansat, kunne de ikke gennemskue beregningerne fra speditørerne og de økonomiske konsekvenserne af tilbuddene. De var nærmest ”på herrens mark.”
Derfor var der et behov, som Peter Bjørn kunne fylde ud. Den 1. januar 1990 startede han sin egen virksomhed - International Transport Revision (ITR).
Stadig samme koncept
Han har levet af at være transportkøbernes ven lige siden.
Firmaet er ikke vokset. Han er stadig sig selv med hjemmekontor i Ålsgårde og ”virtuelt” kontor i Hellerup.
Forretningsideen og konceptet er blevet så populært, at der i dag er flere virksomheder, der tilbyder det samme som ham; men han skiller mig ud på flere måder - siger han - og henviser til sine principper for honorar.
- Hvis der er tale om resultathonorar - og det er det langt fra altid - forfalder sidste del af honorar mere end et år efter og beregnes af realiseret forbrug - og ikke af forventet besparelse, som konkurrenter gør.
- Det betyder også, at jeg får et års fakturakontrol med i købet. Skulle kundens omsætning mod forventning falde i perioden, falder honoraret tilsvarende!
- Blandt andet derfor er resultathonorar i modsætning til fastpris honorar mere risikobetonet for ITR
Ikke altid pris
Valg af transportør handler ikke kun om laveste pris, fortsætter Peter Bjørn.
- Det handler næsten ligeså meget om service, kvalitet, tilstedeværelse i udlandet, IT-muligheder og menneskelige relationer som troværdighed og tillid.
- Det er ikke mig, der vælger transportøren. Det er op til kunden selv at vælge det bedste tilbud, og det er ikke altid det billigste tilbud!
Gennemskue tilbuddene
Det handler om at dechifrere de tilbud, som transportørerne kommer med til deres kunder.
Med software til at analysere tilbuddene og den viden om priser og transportruter, som han har opbygget, har Peter Bjørn mulighed for at finde frem til et tilbud, hvor transportørens tilbud rammer kundens behov bedst muligt.
10-60 procent i gennemsnit
Som det kan ses på ITR’s website, er kunderne velkendte firmaer. I dag handler det oftere om kunder uden for Danmarks grænser.
Han kan ikke på stående sige, hvor mange penge han har sparet sine kunder for i tidens løb; men det er formentlig et større millionbeløb. Hans tommelfingerregel er, at han altid kan få forhandlet en transportpris ned med mellem 10 og 60 procent - og der er stadig noget til alle.
- Det unikke er også, at mine kunder ved, at speditørerne ved, at vi ved, hvordan priserne regnes ud.
Sådan har hans udgangspunkt været, siden han for 25 år siden startede i et klubværelse i Hellerup. Mange chefer i jakkesæt har været forbi - og mange af dem vil nok også møde op, når Peter Bjørn tirsdag den 1. december inviterer til reception.
Artiklen er en del af temaet Portræt.