Vognmænd kræver ordnede forhold
Vognmænd og fagforbund i Norden står sammen. De kræver nu handling fra transportministrene i de nordiske lande
Det sker i et fælles brev, som Nordic Logistics Association (NLA) og Nordic Transport Workers Federation (NTF) har sendt til transportministrene i Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Afsenderne er DTL's direktør Erik Østergaard, 3F's Jan Villadsen og NLA's direktør Søren H. Larsen. Erik Østergaard er formand for NLA, mens Jan Villadsen er formand for NTF.
I brevet beklager de manglende bæredygtighed i transportsektoren, uens konkurrencevilkår og social dumping.
Fem akutte behov
Henvendelsen peger på fem konkrete og akutte behov:
* behovet for fælleseuropæiske løsninger på udfordringerne,
* et krav om enkelthed i reglerne for ansættelser,
* en accept af sanktioner i medlemslandene der modsvarer de store gevinster spekulationen i og udnyttelselsen af social dumping giver,
* et krav om forbedret, begavet og effektiv kontrol med ulovligheder og gråzoner,
* behovet for et større fokus på muligheder og potentialer ved øget digitalisering.
Vi presses ud af markedet
- Den aktuelle situation fører til en nedadgående spiral, hvor nordiske vognmænd og chauffører presses ud af markedet, siger Erik Østergaard.
- Det betyder, at samfundet også mister fordele som ordnede vilkår, arbejde med sikkerhed, forbedringer i klima- og miljøbelastning osv. Det ikke bare et brancheproblem – det er et samfundsproblem.
- Cabotagekørsel og kombineret transport har ikke dokumenteret positiv effekt på økonomi. Det fører heller ikke til færre tomkørsler... Men det har dokumenteret negativ effekt på konkurrencevilkårene for vognmandsvirksomheder og chauffører. Det må vi have de nordiske ministre til at gå endnu hårdere ind i kampen for, fortsætter Erik Østergaard.
Brevet fra NTF og NLA kommer samtidig med at den danske transportminister Hans Chr. Schmidt (V) i et interview med Altinget helt forbigår spørgsmålene om unfair konkurrence og social dumping.
- Så længe disse problemer har reel eksistens i virkeligheden og koster virksomheder og arbejdspladser, vil vi rette søgelyset på sagen, slutter Erik Østergaard.