Hver fjerde bilist vil ikke køre førerløst
26 procent af danskerne siger blankt nej til førerløse biler, mens 16 procent er usikre på, om de ville have lyst til at stige ind
- I disse år oplever vi en revolution inden for moderne transportteknologi. Metroen i København er allerede førerløs, mange billetsystemer er blevet mobile, og så er der naturligvis helt ny teknologi som førerløse biler, der allerede bliver testet flere steder i USA, siger partner i Deloitte Gustav Jeppesen, der er ekspert i infrastruktur.
Han forstår godt, at nogle er forbeholdne overfor de nye muligheder.
- I den traditionelle biltrafik sidder intelligensen dels under motorhjelmen, dels hos chaufføren. På toglinjerne bygger man intelligensen ned i sporet og signalerne. I de førerløse biler sidder intelligensen på taget af bilen. Derfor er det heller ikke overraskende, at en del danskere stadig er skeptiske, siger Gustav Jeppesen.
Tidligere på året viste en stor europæisk undersøgelse fra Deloitte, at der i den grad er brug for investeringer i infrastruktur.
- Hver europæer rejser i gennemsnit 35.000 kilometer om året, og stadigt flere søger over mod den kollektive trafik. Førerløse biler kan jo med tiden også blive til førerløse taxaer eller førerløse busser. Her åbner teknologien op for helt nye muligheder, og skal tænkes ind i de kommende trafikinvesteringer, siger Gustav Jeppesen.
Kilde: DI Business