23948sdkhjf

Her bygges Årets Lastbil 2016

Iveco EuroCargo, der netop har vundet "Truck of the Year 2016", bygges på en af verdens ældste lastbilsfabrikker. Transportmagasinet har været på besøg.
For få dage siden modtog Iveco prisen "Truck of the Year 2016" for den nye EuroCargo model.

EuroCargo bygges på Ivecos store fabrik i Brescia i regionen Lombardiet i Norditalien – og vi har for nylig besøgt fabrikken i forbindelse med præsentationen af den nye EuroCargo.

Lombardiet er måske mest kendt blandt danskere for sin turisme. Området ligger op mod den vestlige side af Gardasøen - med Sirmione som den kendteste by og med Franciaforta Spumante som den kendteste vin. Men for områdets indbyggere er byen Brescia nok mindst lige så vigtig – med Iveco som byens formentlig største industrielle arbejdsplads med 2.300 medarbejdere.

Fabrikken bygger EuroCargo, som nu bygges i sin fjerde generation siden lanceringen i 1991. Cirka 150 lastbiler bygges om dagen i ét skift.

Fabrikken åbnede i 1909, hvor produktionen var biler af mærket Züst. 10 år senere overtog firmaet OM fabrikken og i 1925 begyndte produktionen af lastbiler og busser – så i 90 år har erhvervskøretøjer været fabrikkens speciale.

Den første OM-brandede lastbil så dagens lys tre år senere. Blandt OM’s produkter i 50’erne og 60’erne kan nævnes modellerne Lupetto, Togrotto og Leoncino, som ikke kender herhjemme.

OM – en del af Iveco

OM var en af de fem mærker, der gik sammen og skabte selskabet Iveco i 1975, og som i år så fejrer sit 40 års jubilæum.

Fabrikken dækker et område på 676.000 kvadratmeter, hvor de 300.000 kvadratmeter er bebygget. I 2008 – da produktionen af tredje generation af EuroCargo begyndte – var fabrikken blevet helt moderniseret. Der anvendes i dag såkaldte "AGV'er" med selvkørende vogne med reservedele.

Sølvmedalje for sikkerhed

Under implementeringen i 2007 blev anvendt det såkaldte World Class Manufacturing (WCM) system – og senest har fabrikken fået sølvmedalje for sin kvalitet og ikke mindst for den forbedrede sikkerhed.

I dag er der 90 procent færre uheld på fabrikken end før WCM blev indført. Kun 10 ud af 59 fabrikker i CNH Industrial koncernen, hvor Iveco er med, har opnået denne anerkendelse. Brescia fabrikken opnåede 60 point efter tre dages kontrol.

Bygger fra bunden

Fabrikken i Brescia bygger EuroCargo helt fra bunden – med pladeproduktion, lakering og samleproces. Da vi var på fabrikken, kunne vi kun se selve samleprocessen, som er den sidste del af produktionen. En stor del af samleprocesserne udføres af robotter. Det gælder for eksempel montering af ruder og instrumentbræt.

Der bygges i dag 11.000 forskellige modeller af EuroCargo. Udover den normale EuroCargo, bygges der militær-udgaver og udgaver til brandslukning under navnet Magirus. Senest er der kommet en EuroCargo, der kører på naturgas, og en med tre aksler.

Lastbilen, som byen kan lide

Der er til dato solgt en halv million EuroCargo world-wide – med en markedsandel på 30 procent. Interessen for denne størrelse lastbil er stigende i takt med øget internethandel samt at antallet af borgere, der generelt vil bo i byer, der ifølge Iveco de senere år er steget fra 50- til 60 procent. Derfor kalder Iveco EuroCargo for ”Lastbilen, som byen kan lide.”
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109