Fragtmænd: Gør hovedstaden handicap-venlig
Hvis hovedstaden bliver venlig for handicappede, bliver den også venlig for godschaufførerne.
2
Billeder
Fremkommeligheden i København er forfærdelig - både for handicappede og godschauffører. (foto: Danske Fragtmænd)
for vores chauffører, som hver eneste dag skal frem og levere varer i København.
Det fortalte John Steinmejer fra Danske Fragtmænd A/S på Københavns Kommunes gods-konference i går den 9. december.
- Hvorfor gør vi ikke byen handicapvenlig? spurgte Steinmejer. Han sigtede dermed til, at chauffører og godstransporten vil få mange fordele, hvis hovedstaden blev mere handicapvenlig.
- Det handler om at forbedre fremkommeligheden til butikkerne, institutionerne og de forskellige ejendomme, når man planlægger nybyggeri, renoveringer og vejomlægninger.
Mange forhindringer
Steinmejer slog fast, at det meste af den transport, som Danske Fragtmænd udfører i hverdagen, kan betegnes som ”kollektiv godstransport.”
- Vi optimerer vores transporter så vidt muligt op til 100 procent for at undgå unødig kørsel, fortalte han.
- Der er mange forhindringer, som en chauffør møder på sin vej til leveringsstedet. Der er trængsel i de små gader, der er mange cyklister og vejarbejder. Manglende snerydning er også et stort problem. P-restriktioner og ustabile belægninger på gågaderne er generende.
Lavere hastighed
Steinmejer ønskede også, at hastigheden for lastbiler på omfartsvejene i bymæssig bebyggelse skulle tilpasses den øvrige trafik. I dag skal lastbiler køre langsommere end de øvrige trafikanter.
- Det gør det for eksempel umuligt for lastbilerne at følge en ”grøn bølge” gennem lyskrydsene sammen med personbilerne. Det forøger både luftforurening, støj og brændstofforbruget.
Københavns kommunes gods-konference var en forløber for det gods-netværk, som kommunen vil skyde i gang til næste år som en del af et EU-projekt om transport i byer.