Ny containerrute til Aalborg
Verdens tredje største rederi etablerer feederrute fra Aalborg.
Den nye feederrute betyder et ugentligt besøg i Aalborg af containerskibet MV Emilia, der er 122m langt og har en kapacitet på 700 TEU.
- Det er en milepæl i den positive udvikling, som vi er inde i, siger salgs- & marketingchef Ole Brøndum fra Aalborg Havn.Vi er de seneste år vokset til Danmarks fjerde største containerhavn med en samlet markedsandel på otte procent. Med den nye aftale med CMA CGM kan vi tiltrække yderligere aktiviteter til Aalborg og Nordjylland.
Rederiet X-Press har siden 2010 haft en feederrute mellem Aalborg, Rotterdam og Göteborg med anløb hver torsdag. Ruten anvendes af en lang række rederier som APL, Evergreen, Hyundai, NYK Line, Yang Ming Line og Hapag Lloyd. Den nye rute er derimod en "own carrier-rute." Det betyder, at det er CMA CGMs egne containere, der sejles på ruten.
Udbygning af containerterminal
Aalborg Havn har foretaget en række investeringer i udbygning og effektivisering af containerterminalen, så den får en bedre kapacitetsudnyttelse og kan tilbyde mere konkurrencedygtige priser.
- Det er et væsentligt fokusområde i vores bestræbelser på at gøre havnen mere intelligent, siger Ole Brøndum.
MV Emilia har netop gæstet Aalborg Havn for første gang, og der tegner sig allerede en pæn interesse for ruten. Midt- og Nordjylland har en stor koncentration af fødevarevirksomheder, og CMA CGM satser specielt på køle- og frysecontainere, der anvendes til slagterivarer, fisk, mejerivarer mv. Derudover naturligvis tørlast.
FAKTA:
Containertrafikken til og fra Aalborg Havn er steget de seneste år.
I 2014 håndterede Aalborg Havn knap 63.000 containere (TEU). Heraf stod den faste Rotterdamrute for cirka 25 procent, mens Grønlandstrafikken stod for godt 70 procent.
Den resterende trafik kom fra nogle af havnens største aktører som Bladt Industries og Siemens Wind Power.
Containertrafikken til og fra Aalborg Havn er steget de seneste år.
I 2014 håndterede Aalborg Havn knap 63.000 containere (TEU). Heraf stod den faste Rotterdamrute for cirka 25 procent, mens Grønlandstrafikken stod for godt 70 procent.
Den resterende trafik kom fra nogle af havnens største aktører som Bladt Industries og Siemens Wind Power.