32 meter lange lastbiler
Sverige genoptager Duo2-forsøget: Lastbil og to trailere med 80 ton totalvægt på 11 aksler mellem Malmø og Gøteborg.
Duo-trailerevogntoget må køre med en længde på totalt 32 meter og en bruttovægt på 80 ton fordelt på 11 aksler. Nu køres med den nyeste Volvo FH16 trækker - og der må også køres i dagtimerne.
(foto: duo2.nu)
Sådan skriver Svensk Åkeritidning om forsøget med en 32 meter lang transport med to trailere, som de seneste tre år lejlighedsvis har kørt på en strækning mellem Malmø og Gøteborg. Nu er forsøget genoptaget - og i modsætning til tidligere må der nu også køres i dagtimerne.
Forsøget kørte fra februar 2012 til april 2015 med DB Schenker og Kallebäcks Transport. Det 32 meter lange vogntog målle kun køre i tidsrummet mellem kl. 19.00 og 6.00. I alt 250 ture blev det til på ruten Gøteborg-Malmø. Resultaterne viste, at CO2-udledningen kunne reduceres med 27 procent pr. ton-kilometer i forhold til et traditionelt vogntog.
Ny dispensation
Nu er Duo2-projektet oppe at køre igen, efter at Transportstyrelsen har givet parterne en ny dispensation.
- Forsøget går stadig ud på at se, hvordan det lange vogntog opleves på vejene, og hvordan man kan reducere brændstofforbruget og emissionerne yderligere, fortæller Mikael Carlsson fra Kallebäcks Transport til Svensk Åkeritidning.
- Denne gang er der ingen regler om, hvilke tidspunkter vi må køre på. Det er meget bedre for chaufføren, som følte sig en smule presset til at være tilbage før kl. 6:00. Vi vil fortsat køre om natten, men vi kan vælge at starte tidligere eller kommer hjem senere, hvis det er nødvendigt.
- Desuden har vi opdateret det trækkende køretøj til det nyeste, som markedet kan tilbyde - en Volvo FH16 750 6x4, Euro 6. Den er udstyret med alt det nyeste udstyr - inklusive det nye tandemakselløft.
DUO2-projketet er et samarbejde mellem erhvervsliv, universiteter og offentlige institutioner med det formål at forbedre transporten effektiviteten og bidrage til at reducere klimapåvirkningen.