EU til kamp for fair transportmarked
For første gang anerkender unionen, at postkassefirmaer er en trussel mod fair konkurrence på transportmarkedet i Europa
Det skriver Fagbladet 3F.
Branchedirektør i brancheforeningen DI Transport, Michael Svane, kalder det fornuftigt, at EU-kommissionen vil se nærmere på postkasseselskaber.
- Det er i mine øjne fornuftigt, at Kommissionen generelt vil kontrollere om de gældende regler overholdes på det, der kaldes postkasseselskaber. Og at kommissionen vil efterprøve reglerne og undersøge, om de bliver håndhævet ensartet i hele EU. Det er afgørende, at reglerne overholdes og forudsætningen for et velfungerende transporterhverv i EU, siger han.
Hos fagforbundet 3F vækker EU's melding glæde:
- Falske postkassefirmaer, som skaber social dumping i transportbranchen, er et meget markant problem i Europa, som vi i årevis har prøvet at få sat en stopper for. Nu er der håb, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jørgen Aarestrup
Forud for Kommissionens udmelding er et langt forløb. Allerede i august 2013 gik 3F's Transportgruppe til Trafikstyrelsen og anmeldte et ulovligt postkasseselskab, som en dansk vognmand havde oprettet i Tyskland,
Styrelsen henvendte sig til de tyske myndigheder, og det samme gjorde daværende transportminister Magnus Heunicke (S), der blev draget ind i sagen.
Trods forskellige forsøg på at få tyskerne ud af busken, havde de danske myndigheder i vinteren 2015 fortsat ikke fået svar fra de tyske myndigheder på, hvad de ville gøre ved sagen.
Først da medlem af EU-parlamentet Ole Christensen (S) spurgte EU-kommissionen om, hvad de agtede at foretage sig for at få de tyske myndigheder til at gøre noget ved de ulovlige postkassefirmaer, kom der skred i tingene. Kort før årsskiftet 2016 kom der svar fra EU's transportkommissær Violeta Bulc.
Det fremgår af svaret, at Kommissionen officielt anerkender, at der findes postkasseselskaber i transportbranchen, som kan påvirke konkurrencen på det europæiske transportmarked.
Kommissionen vil rette henvendelse til de tyske myndigheder og oplyser også, at den er i færd med at evaluere reglerne om adgang til vejgodstransporterhvervet og vil i den forbindelse analysere spørgsmålet for eventuelt at ændre på reglerne.
Jørgen Aarestrup kalder det en meget klar melding, når den bliver oversat fra det officielle ”EU-sprog”.
- Vi har længe vidst, at en stribe danske vognmænd har ansat chauffører til dumpingløn via postkasser i Tyskland. Men det er første gang at Kommissionen har meldt så tydeligt ud, siger han.
Jørgen Aarestrup forventer, at der bliver taget affære, når Kommissionen tager lovpakken på området op i løbet af i 2016.