DI følger grænsekontrollen nøje
DI vil videregive informationer fra medlemmer om gener ved grænsekontrol til politikerne
- Det gælder både, hvis der er spørgsmål til de svenske regler om transportøransvar, når passagerer skal til eller gennem Sverige. Og hvis godstransportørerne oplever gener ved de danske stikprøvekontroller, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Han modtager gerne henvendelser fra alle, der oplever, hvordan kontrollerne praktisk gennemføres.
- Vi vil gerne høre om konkrete oplevelser, som vi kan give videre til myndighederne, så de kan indgå i vurderingen af de konkrete foranstaltninger, herunder hvordan disse tiltag administreres. Det er vigtigt, at disse forhold indgår i en beslutning om en eventuel forlængelse ud over de ti dage, grænsekontrollen foreløbig skal sættes i værk, siger Michael Svane.
Værn om EU’s ydre grænser
DI er bekymret over de følgevirkninger, grænsekontrol inden for Europas grænser kan medføre for virksomhederne.
- Hvis det bliver sværere at transportere varer og pendle på tværs af grænserne, kan det få stor betydning for danske virksomheder. Det er positivt, at der i forhold til de danske tiltag ved den tyske grænse alene er tale om en midlertidig og stikprøvebaseret grænsekontrol. Det vil være alvorligt, hvis EU’s indre grænser begynder at lukke, fordi presset på de ydre grænser bliver for stort. Det er vigtigt, at EU går sammen om at styrke de ydre grænser, så vi har mulighed for at værne om den fri bevægelighed i Europa, siger Michael Svane.
Kilde: DI Business