Det danske marked kommer i første række
Dansk Auto Logik har vækstet eksplosivt inden for landets grænser, men der er indtil videre ingen udlængsel at spore hos biltransportøren
Men hos biltransportøren Dansk Auto Logik har man valgt at lade fokus forblive 100 pct. på det danske marked.
- Det, der fylder vores hverdag, er at være engagerede overfor den danske bilbranche. Lige nu sker der en masse ting på transportmarkedet i Sverige, og vi er blevet opfordret til at gå ind på det svenske marked, men det har vi sagt nej til. Vi føler, at den opgave, vi har på det danske marked, er så stor og forpligtende, at vi gerne vil bevare fokus, forklarer administrerende direktør Kurt Rath til Transportmagasinet.
Han oplyser, at man lige nu har 10-15 lastbiler, der kører sydpå i Europa for at hente nyere biler til det danske marked. Denne del af forretningen er dog kendetegnet ved, at det er til danske kunder - en del af transportopgaven foregår blot i udlandet.
Der er ifølge direktøren ikke stor risikovillighed i forhold til udlandet, fordi man ønsker at kunne stå til rådighed med rigelig kapacitet til den danske bilbranche.
For eksempel var Tesla i november og december pludselig kommet i problemer, da salget af el-biler eksploderede inden den nye afgiftsordning trådte i kraft.
- De tog fat i os, fordi de havde en for dem kæmpe logistikopgave. At vi var i stand til at løse den opgave skyldes især, at vi har den ekstra kapacitet, som er vores sikkerhed for, at i de situationer, der må opstå, er vi i stand til at hjælpe og dække det behov.
Dansk Auto Logik har i det forgangne regnskabsår fået flere nye kundeaftaler på plads, som har været medvirkende til den store vækst og ansættelse af nye medarbejdere. De nye kunder kommer især som resultat af den organiske vækst, fortæller Kurt Rath:
- Bilbranchen er relativt lille, og vi har heldigvis et godt ry, så når der er nogen, der har et behov for transport, eller som vælger at skifte leverandør, bliver vi som regel spurgt. Vi er kommet i den situation og størrelse, hvor vi kan producere til lavere enhedsomkostninger end mange af konkurrenterne.
Selvom Dansk Auto Logik har en høj markedsandel, er der ikke planer om at hæve priserne yderligere, selvom direktøren indrømmer, at det kunne være fristende.
- Men det ville også betyde, at vi ville få meget negativ omtale i branchen. Vi har ikke behov for større indtjening end vi har nu, siger han, og fortsætter:
- Ejerskabet er en fond, som ikke har noget ønske om at trække flest mulige millioner ud af virksomheden. Vi er i en situation, hvor vi blot skal sikre, at vi har en indtjening, der tillader indkøb af lastbiler og gør det muligt at følge med markedet med hensyn til kapacitet.