23948sdkhjf

Mørke dage truer forude for containerbranchen

Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Drewry kan den internationale containershippingbranche se frem til et samlet tab på op mod 35 mia. kr. i 2016
Drewry Shipping Consultants Ltd. vurderer at tabet i containershippingbranchen kan vokse sig til gabende 5 milliarder dollars i 2016, svarende til godt 35 mia. kr.

Det skriver Wall Street Journal.

Fragtraterne faldt med 9% i 2015, og priserne på de store ruter er på deres laveste siden 2009. Lav efterspørgsel har skabt problemer med at fylde skibene, til trods for at nye skibe forlader værfterne med rekordfart. Sidste år blev den globale flåde styrket med skibe, der har en samlet kapacitet på 1,7 millioner tyvefods-containere.

Faldende priser for bunkerolie har givetvis været med til at bøde faldet. Lige nu ligger prisen på den laveste i 11 år.

Fragtraterne er kommet sig en smule i starten af 2016, men Drewry vurderer, at denne tendens ikke fortsætter - i stedet vil fragtraterne falde hurtigere en brændstofpriserne, hvilker gør det svært for shippingfirmaerne at beskære deres omkostninger i det rigtige tempo.

Vilkårene på containershipping-markedet er sammenlignelige med den dybeste finanskrise i 2009.

- Industrien følger ikke med, da nogle rederier stadig tjener penge og de m,eget lave brændstofpriser er med til at holde dem oppe, siger Drewry-analytiker Neil Drekker.

- Men yderligere to eller tre kvartaler med tab kan betyde en stigning i den passive flåde når vi kommer ind i den anden halvdel af 2016.

Omkostningerne forbundet med at lægge skibe op og opbevare tomme containere vil stige, vurderer Drewry, hvilket vil resultere i et tab over hele branchen.

Og mens konsolidering i branchen kan være med til at reducere antallet af konkurrenter på markedet, er det ikke nok til at reducere den store overkapacitet, vurderer rapporten.

Kilde: Wall Street Journal

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094