23948sdkhjf

Airbag på taget

Sikkerhed på vejene - også med is og vand på taget af lastbilerne.
Regnvand, der ligger på de store tagarealer på trailerne, er til fare for den øvrige trafik, uanset om den fryser til is eller ligger som søer på tagene.

Når frosten sætter ind, og vandet fryser til is, bliver isflagerne som projektiler, der flyver af, når trailerne kører og især i kurver og sving. De store vandmængder tynger også taget. De fleste trafikanter har oplevet eller set disse situationer i den daglige trafik, og tænkt at det kunne være gået grueligt galt. For at undgå disse farlige situationer, er der flere ting man kan gøre.

Det er lastbilchaufførens ansvar at fjerne is, sne og vand inden, han kører afsted.

Flere steder i landet, er der oprettet de såkaldte is-broer eller sne-broer, hvor man kan køre sættevognstoget ind under et stillads, så chaufføren kan stå og fjerne is, vand og sne.

Problemet er ofte, at disse is-broer ikke er i nærheden af, hvor man henter sin trailer, og så lurer farerne lige rundt om hjørnet. Det gælder både for chaufføren, der i frost og blæst skal op på stilladset og rengøre taget, men også for den øvrige trafik, hvis det ikke bliver gjort.

Airbag til taget

Når en trailer står stille i frostvejr, sætter de fleste nogle træbrædder op på højkant inde i traileren, så taget går op i en spids på midten, og derved løber vandet ned af sig selv, og man undgår derved isdannelse. Denne løsning er fin, hvis traileren er tom; men hvis den er læsset, er det ofte umulige arbejdsbetingelser for chaufføren.

Det er ikke altid, man kan være forberedt på et besøg af snemand Frost og frøken Tø - og ideen med taget, der så at sige går op i en spids, har trailerproducenten Schmitz Cargobull bygget videre på. De har udviklet et airbagsystem til taget.

Systemet har de kaldt ”Roof Safety Airbag” (RSAB). Det er en simpel, men uhyre effektiv løsning. Der er monteret en luftpose under presenningen i midten af taget. Luftposen bliver ved hjælp af en lille kompressor pustet op og taget løftes automatisk, så vand, is og sne vælter af. Chaufføren skal på den måde ikke op på taget, kravle ind over gods eller finde is-broer. Han skal blot trykke på en knap og så klarer RSAB (Roof Safety Airbag) systemet resten af arbejdet.

Skal deaktiveres ved kørsel

Når RSAB er aktiveret er traileren så høj, at der er tale om overhøjde. Derfor skal systemet deaktiveres, når traileren igen kører.

Systemet er udviklet således, at luften suges ud af posen, når man drejer knappen den modsatte vej. En gennemtænkt løsning, der sparer både tid og øger sikkerheden for chaufføren.

Udover det sikkerhedsmæssige, er der også en anden vigtig faktor, der gør sig gældende – nemlig vedligeholdelse af taget. Store regnmængder, der ligger på taget, tynger ned og belaster både tagpresenning og især tagrør hårdt. Med RSAB er du med til at skåne taget, og mindske belastningen af tagrør pga de store regnmængder, vi kan møde på disse breddegrader.

Systemet koster mindre end 1 kr. om dagen, hvis man vælger at lease et køretøj over for eksempel 48 måneder Det er da en go’ investering!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.486