23948sdkhjf

Indslusningsløn kan sende transportbranchen i graven

3F og DTL bruger skarpe vendinger og advarer regeringen mod den såkaldte indslusningsløn - det vil forstærke de problemer, branchen i forvejen slås med
Danske vognmænd må dreje nøglen om, og tusindvis af chauffør vil miste arbejdet. Det kan blive konsekvensen, hvis der indføres indslusningsløn til flygtninge, lyder advarslen fra Dansk Transport og Logistik. Det skriver UgebrevetA4.

Allerede nu er transportbranchen ved at blive løbet over ende af billige østeuropæiske chauffører, og en indslusningsløn vil blot forstærke presset, mener både 3F og vognmændene.

Transportbranchen herhjemme er i forvejen hårdt presset og kan ligefrem være på vej i graven, hvis ikke der sættes stopper for social dumping på vejene, advarer Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport og Logistik (DTL), som er branche- og arbejdsgiverorganisation for de danske vognmænd.

- Indenfor fem til ti år kan det her erhverv være helt væk herhjemme. Danske chauffører har ikke en kinamands chance for at klare sig for 1.000 til 1.200 Euro om måneden i Danmark. Men det er det, som de rumænske og bulgarske chauffører får i dag, siger han til UgebrevetA4.

Han efterlyser politiske handling.

- I min optik er det kernestof for Socialdemokraterne at bekæmpe social dumping, og jeg ser gerne, at Mette Frederiksen sammen med Dansk Folkeparti får banket regeringen på plads, siger Erik Østergaard og noterer, at han med glæde har bemærket Mette Frederiksens modstand mod indslusningsløn med det argument, at det vil ramme de ufaglærte.

I 3F Transport er formand Jan Villadsen alarmeret over udviklingen. Han frygter, at chaufførerne i 3F Transport, der organiserer i alt 52.000 medlemmer, risikerer at blive udkonkurreret af enten billig østeuropæisk arbejdskraft eller flygtninge på indslusningsløn i de kommende år.

- Vi skal hurtigst muligt lukke den debat. Det hjælper hverken danske lønmodtagere eller syriske flygtninge, hvis der gives incitamenter til, at flygtninge kan bruges til løndumping. Det er jo ikke lave lønninger, men uddannelse og investeringer i arbejdskraften, der har gjort os til et af verdens rigeste lande, mener Jan Villadsen til UgebrevetA4.

I øjeblikket er statsminister Lars Løkke Rasmussen i gang med at sende invitationer ud til arbejdsmarkedets parter om trepartsforhandlinger. I første omgang vil regeringen ifølge både statsministeren og beskæftigelsesminister Jørn Neergard Larsen have integration af flygtninge og indvandrere på arbejdsmarkedet øverst på dagsordenen.

- Al snak om indslusningsløn til flygtninge må ophøre nu. Jeg er helt enig i, at flygtninge skal sættes i stand til at blive selvforsørgende hurtigst muligt, men det skal ikke ske ved at trække tæppet væk under løn- og arbejdsvilkår på for eksempel på transportområdet, for så kan mange af mine vognmænd godt dreje nøglen om, siger Erik Østergaard.

- Problemet med indslusningsløn er jo, at det også vil presse andre end flygtninge ned i løn - herunder dem, der egentlig allerede har de nødvendige kompetencer. Det øger risikoen for social dumping og kan føre til, at mange bliver "working poor". Man risikerer ganske enkelt, at nogle på arbejdsmarkedet bliver fanget i lav løn, fordi de skal konkurrere med indslusningsløn, advarer professor Bent Greve, der forsker i arbejdsmarkedspolitik på Roskilde Universitet, ifølge UgebrevetA4.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078