23948sdkhjf

Travlhed på uddannelsescenter

Flere kursister til transportuddannelse i Holstebro og Herning.
På Uddannelses Center Holstebro (UCH) er der travlhed. I 2015 blev der udbudt en del flere kurser end oprindeligt planlagt, og skolen har trukket mange nye kursister til. Fremgangen fortsætter her i 2016, hvor der allerede er mange tilmeldte til kurserne både i Holstebro og på afdelingen i Herning.

Det glæder afdelingsleder Henning Grøn Thorsen, at udbuddet i Herning er blevet en succes.

- Udbuddet etablerede vi sidste efterår i samarbejde med Herning Erhvervsskole. Det handlede i første omgang om at tilbyde EU’s lovpligtige efteruddannelse, men det er gået over alt forventning. I år vil vi derfor udvide vores tilbud, så vi eksempelvis også kan tilbyde kursister at tage stort kørekørt til både lastbil og bus i Herning.

Det har givet UCH blod på tanden, så skolen agter at åbne lignende afdelinger i andre jyske byer i løbet af året.

- Vi har mere travlt end nogensinde. Vi får fyldt alle vores hold inden for chauffør- og lageruddannelserne, siger Henning Thorsen.

- Vi har stor fremgang inden for den lovpligtige efteruddannelse for chauffører og kørekortgivende kurser, men vi har også oplevet en øget interesse for kurserne temperaturfølsomt gods, vejen som arbejdsplads, særtransport, køreteknik og kørsel med modulvogntog.

Vejen som arbejdsplads

Den lovpligtige efteruddannelse består af fem kursusdage. De tre dage har obligatorisk indhold, hvor man skal lære om lastsikring, sundhed, førstehjælp, lovregler, køre/hviletid mm. De to sidste dage kan man bruge til individuelt indhold.

- Lige for tiden kører vi banekørsel, men vi har også hold med kurset ”Vejen som arbejdsplads,” som mange kommuner kræver af deres samarbejdspartnere på transport- og entreprenørsiden.

- ”Vejen som arbejdsplads” startede egentlig som et kursus for folk, der skulle arbejde på stats- og motorvejene. De skulle vide, hvordan man gebærder sig på vejen, laver afspærringer og sikrer sig.

- Kurset er affødt af de mange ulykker, hvor vejarbejdere er blevet kørt ned. Stort set alle landets kommuner forlanger, at de firmaer, der udfører entrepriser eller kører for dem, skal igennem dette kursus. Det gælder ikke kun entreprenører og asfalttransportører, men efterhånden også mange fragtmænd og distributører, hvor chaufføren skal forlade bilen og bevæge sig på vejen.

- Kursusdeltagerne får et bevis og bliver registreret hos Vejdirektoratet. Kurset er gyldigt i fem år, hvorefter man skal have et nyt.

Ønsker efteruddannelse

UCH har også oplevet en stigende interesse fra mange erfarne chauffører for at tage erhvervsuddannelse som chauffør.

- Når man i forvejen har mange af kompetencerne, taget det ikke lang tid at tage uddannelsen. Man kan klare det på et år eller halvandet. Mange chauffører kommer, fordi de skal have en såkaldt RKV - en Real Kompetence Vurdering, som giver vognmanden mulighed for at få kompensation fra Kompetencefonden.

- Når chaufføren har fået en RKV, finder vedkommende ud af, at der er ikke er så langt til en egentlig erhvervsuddannelse. Man har allerede det store kørekort. Man har også haft nogle AMU-kurser gennem tiden og en masse erfaringer. For mange handler det om et år eller halvandet for at få en egentlig uddannelse - og så får man mod på det.

Individuel uddannelse

- Mange transport- og vognmandsvirksomheder har valgt at tilrettelægge deres kurser i samarbejde med os og få lavet en individuel uddannelsesplanlægning, fortsætter Henning Thorsen.

- Vi er meget opmærksomme på, at vognmændene ikke har samme ønsker og behov for uddannelse af deres medarbejdere. Derfor gør vi meget ud af at planlægge uddannelsen individuelt, så medarbejderne kommer på kurser i de perioder, hvor det giver mindst mulig gene for virksomheden. Sammen med vognmanden laver vores uddannelseskonsulenter en uddannelsesplan, som også omfatter den obligatoriske efteruddannelse for chaufførerne.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078