23948sdkhjf

Volvo-chef: - Jeg skal spille mine medarbejdere gode

Med Lars Bo Larsen som adm. direktør for Volvo Group Trucks Danmark bliver der pustet hellig ild i Volvos værdier
En af grundene til, at Lars Bo Larsen sagde ”ja tak” til jobbet som adm. direktør for Volvo Group Trucks Danmark, var, at Volvo er en værdibaseret virksomhed. Volvo har en grundlov - The Volvo Way - og syv kundeløfter. Selv om han bedst kan lide kundeløfte nummer 3, kan han stå inde for dem allesammen. Hvad Volvos kundeløfte nummer 3 er, kommer vi til senere.

- Jeg har en værdibaseret tilgang til tingene. Det handler om at forstå, at verden starter uden for en selv og ikke indenfor, siger Lars Bo Larsen, som den 15. juni 2015 tiltrådte sit nye job.

- Jeg er ikke tekniker, men tekniktosset. Jeg er - som de fleste andre mennesker - fascineret af teknik og maskiner. Jeg har arbejdet i en parallel branche - med gaffeltrucks - hvor produktet også er håndterbart. Man kan sparke på dækkene og kigge ind til motoren.

- Jeg kan sagtens se, at en lastbil har en høj ”gåsehuds-faktor.” Den er et mekanisk mirakel. Den er en hel fabrik på hjul. Dem skal vi kunne servicere morgen, middag og aften. Hvis lastbilen ikke kommer ud at køre, kan kunden ikke tjene penge.

- Men jeg er lige så fascineret af, hvordan lastbilen indgår i kundens værdikæde, og hvilke muligheder vi har for at hjælpe vores kunder med at tjene nogle penge og drive en bedre forretning, siger Lars Bo Larsen.

- Når vi sælger en serviceaftale, sætter vi os i virkeligheden over på den samme side af bordet som kunden. Nu er vi fælles om dette aktiv. Vi er fælles om lastbilen. Den skal være på gaden flest dage om året. Kan vi få den på gaden to dage mere om året, er det to dage, hvor den kan tjene penge hjem til vognmanden.

Arbejde med mennesker

Lars Bo kan lide at arbejde med mennesker. Og det er også det, han skal hos Volvo. Han skal spille sin organisation god, som han siger.

- Vi har mange passionerede medarbejdere, som ved utrolig meget om biler og vognmændenes forskellige branche-segmenter. Mit bidrag er at iscenesætte Volvos medarbejdere så godt som muligt.

Transportmagasinet: Hvordan gør man det?

- Jeg ved ikke, hvad MAN gør; men jeg ved, hvad JEG tænker og gør. Jeg ser min fornemmeste rolle som at iscenesætte medarbejderne i forhold til kunderne. Alle de ting, vi vil og kan, skal i spil - over for kunden.

- Den første uge hos Volvo var jeg rundt i alle afdelinger for at sige pænt goddag til alle medarbejdere. Jeg sagde også til dem, at de ikke er det vigtigste aktiv i Volvo. De er kun det næst vigtigste, fordi det vigtigste aktiv er kunden.

- Kunderne har pengene, når de kommer ind i vores butik. Vi skal helst have pengene, inden de går ud. Det får vi kun, hvis vi har de produkter og den service, som de vil betale for.

Arbejde med adfærd

- Der er masser af områder, hvor vi kan være gode for vores kunder. Vi er allerede i dag inde og drive adfærd hos mange vognmænd. Vi lærer chaufførerne at køre rigtigt.

- Alle lastbiler kan trimmes med flådestyring, gearkasser og de bedste motorer for at den bliver så driftsøkonomisk som muligt, men den store springende forskel er chaufføren bag rattet.

- Tag for eksempel tre forskellige vognmænd, der arbejder med den samme type af transporter, men som har forskellige forbrugsmønstre. Det har noget med adfærd at gøre. Det er deres chauffører, der kører forskelligt.

- Man kan naturligvis ikke sammenligne en vognmand, der kører i Norge, med én der kører i Tyskland. Man skal sammenligne to biler, der kører i samme segment. Her kan der være store forskelle i deres adfærd. Nogle bremser meget, andre holder i tomgang eller accelererer meget. Det kan måske betyde, at man kører 2,5 km i stedet for 3,2 km på en liter. Det har stor betydning, når man skal leve af at køre - og det kan vi hjælpe vognmandsfirmaet med at gøre noget ved.

Mere fleksibilitet

Fleksibilitet er et andet samfunds-mantra, som Lars Bo Larsen sætter højt.

- Når en vognmand får en opgave om at køre noget i et halvt år, skal han måske bruge en bil mere. Hvorfor skal han købe en lastbil og afskrive den over tre-fire år, hvis han kan leje den hos os i et halvt år på nogle gode vilkår? Her kan vi rådgive kunderne om forretning, driftsøkonomi og risikoafdækning.

- Det ser jeg som en mission: At blive en mere integreret samarbejdspartner med vores kunder. At give dem værktøjerne og mulighederne til at træffe de rette beslutninger.

Transportmagasinet: Skal I ikke forsvare jeres position på markedet? Hvad betyder markedsandele for dig?

- Som en fabriksejet virksomhed er markedsandele et udtryk for, hvor meget vi får skubbet ud i markedet. Helt grundlæggende er det vigtigt, at vi kan bidrage til Volvos produktionsbehov; men vi skal også kunne sælge en to år gammel Volvo, hvis det er sådan en bil, vores kunde har behov for.

- Selvfølgelig skal vi forsvare vores markedsandel; men markedsandel er Volvos behov. Det er ikke altid kundens behov.

- Jeg vil gerne være den største, men jeg vil hellere være den bedste, hvis jeg ikke kan være begge dele. Heldigvis er Volvo markedsledende i de fleste segmenter.

Usleben diamant

- Hvis du tager vores produkter, så synes jeg, at vi har et rigtig godt potentile med vores Renault-lastbiler. Mange har ikke så store tanker om den, men jeg tror, at det er en usleben diamant. Det er nogle rigtig gode biler, der er økonomiske at køre og fuldt funktionelle. De leverer det, de skal.

Transportmagasinet: Hvorfor bliver de så ikke solgt flere Renault’er?

- Det har vi tænkt meget over. Bilen fejler ikke noget. Jeg tror faktisk ikke, at svaret er mere kompliceret end forhandlerstrukturen. I flere år har der været forvirring omkring, hvem der forhandlede og servicerede Renault. Men det er der ikke længere. Det foregår hos Volvo-forhandlerne.

- Det seneste år har vi haft alle vores forhandlere, mekanikere og sælgere på specielle Renault-kurser, så nu er de fuldt opdaterede.

- Og så har Renault i dag Danmarks bedste servicenetværk - nemlig nøjagtig den samme som Volvos, siger Lars Bo med et stort smil.

- Vores navn er Volvo Group Trucks - og ordet Group indikerer, at vi sælger flere forskellige mærker. I Danmark sælger vi Volvo og Renault. Andre steder i verden er det UD Truck, Mack og hvad det ellers hedder.

- Det er ikke de samme kunder, som mærkerne Volvo og Renault henvender sig til; men der er virksomheder, der gerne vil have to forskellige mærker, så kan de ”benchmarke” - eller sammenligne bilerne, økonomien og kørslen. Her er Renault et godt mærke som anden vogn. Man får en anden bil, men man får hele Volvo-strukturen med.

Lars Bo Larsen er overbevist om, at Renault vil opleve en vækst, fordi kunder i logistiksegmentet ser mindre følelsesmæssigt på lastbiler. For dem handler det mere om, hvad bilen kan, hvor driftssikker den er, og hvad den koster. Og i det regnestykke, står Renault rigtig fint.

Private forhandlere

Transportmagasinet: Nogle lastbilproducenter vil selv stå for salget og opsiger samarbejdet med deres private forhandlere. Hvordan har du det med private forhandlere og værksteder?

- Jeg har det helt fint med de private forhandlere, svarer Lars Bo.

- Lastbilen er ligeglad med, hvem der ejer værkstedet. Den skal bare have en førsteklasses behandling og service, når den kører ind over dørtærsklen - uanset om det er Volvo, der ejer værkstedet, eller en af forhandlerne.

- En kunder skal have samme service. Og det får de. Vi har vores forhandler-standard. Og vi har tre rigtig dygtige forhandlere. Jeg tror ikke, det er tilfældigt, at en af forhandlerne er formand for bilforhandler foreningen under dansk industri.

- Det er en klar Volvo filosofi at have to kanaler ud i markedet. Det holder os alle sammen friske. I Europa har Volvo flere private forhandler end datterselskaber. Det er en klar strategi, at vi gerne vil have partnere ind, som også kan være med til at udvikle os. De ser forretningen et andet sted fra, end vi gør.

- Det er samme filosofi som hos Toyota Material Handling, hvor jeg jo var i 25 år, inden jeg kom til Volvo.

- Godt nok er Toyotas afdeling i Danmark fabriksejet, men i Europa er der rigtig mange private forhandlere. Jeg har arbejdet tre år i Tyskland. Her havde vi mange private forhandlere - og Toyota er grundlæggende en forhandler-orienteret virksomhed.

Lærte LEAN hos Toyota

Lars Bo Larsen nåede at fejre 25 års jubilæum hos Toyota, inden han kom til Volvo. Han startede karrieren i BT Danmark, en svensk producent af lagermaskiner, som i 1999 blev overtaget af Toyota. I Danmark blev Toyota Gaffeltruck og BT Danmark fusioneret til Toyota Material Handling. Det samme skete i Tyskland, hvor Lars Bo var involveret i opgaven. Herefter var han tre år på Toyotas europæiske hovedkontor i Bruxelles. Hjemme i Danmark fulgte så fem år som adm. direktør.

Og som Toyota-mand kender han alt til LEAN-processer. Derfor kan det ikke undre, at Volvo Danmark netop har startet deres første LEAN-projekt.

Transportmagasinet: Er det noget, som du har startet?

- Jeg kan nok ikke helt sige mig fri for at have haft en lille finger med i spillet, siger han.

- Når en lastbil kommer ind til et af vores værksteder, skal den kun være der så kort tid som muligt. Jo kortere tid, jo bedre. Den skal hurtigt ud til vognmanden, så han kan tjene nogle penge.

- Hele det flow er vi i gang med at kigge på ud fra en LEAN-tankegang. Vi starter i værkstedet, men det spreder sig også til, hvordan vi fakturere, og hvordan vi skriver biler ind - ja, også hvordan vi sælger biler. Lige pludselig finder man ud af, at alt afhænger af hinanden.

En klar aftale

- Det med LEAN er i virkeligheden kun sund fornuft. Jeg har annonceret mit projekt på Volvos hovedkontor. De har nikket til det. De synes, det er en god ide. Så må vi se, hvor det ender henne.

- Toyota er om nogen en værdibaseret virksomhed. Og det er Volvo også. Vi har en Volvo grundlov - The Volvo Way - og vi har ”de syv kundeløfter”. Min yndlings er nummer 3: En klar aftale. At have en klar aftale betyder lige pludselig, at vi har samme forventninger. Så undgår man uindfriede forventninger.

Flere nyheder

- Vi har også flere nyheder på vej, som gør livet lettere for kunderne. Lige nu ser vi på en mobilservice, så vognmanden slipper for at komme på værkstedet for at få opdateret software. Det kan vi lige så godt gøre mobilt.

- Det betyder at vognmanden kan sparer en masse tid. Ud over den tid, det tager at køre frem og tilbage til værkstedet, sparer han også chaufførtid.

Lederuddannelse

- Min tilgang til livet er, at vi ikke skal gøre tingene sværere, end de er. Som en stor virksomhed skal vi være ambitiøse på vores egne og vores kunders vegne. Derfor skal vi sætte det rigtigt hold sammen - det hold, der passer bedste til opgave.

- Teamwork er en Volvo filosofi. Vi kan spille hinanden gode. Så vores folk kan spille sig ud. Derfor starter vi en lederuddannelse, der går ud på at få en ensartet ledergruppe. Det skal ikke forstås sådan, at vi skal være robotter, men vi skal tænke ensartet, så vi alle forstår og anerkender, hvorfor vi er der. Vi er her for kundernes skyld. Og når vi opfylder deres behov, kan vi også opfylde vores eget behov. Medarbejderen er bindeleddet mellem kunden og ejeren - og som leder skal man spille vores medarbejdere så gode som muligt.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08