Post Danmark vil sende pakker til Kina med Alibabas hjælp
Samarbejde mellem Post Danmark og den kinesiske netgigant Alibaba skal give danske firmaer adgang til Kina
Post Danmark har fået licens til en nordisk handelsplatform på den kinesiske netportal. Det skal gerne resultere i, at der sendes flere pakker fra danske virksomheder til Kina, siger Peter Kjær Jensen, der er chef for logistik i PostNord, som ejer Post Danmark.
- I Kina er der cirka 350 millioner forbrugere, der handler på nettet, og Alibaba Group er den største aktør, når det kommer til e-handel.
- Vores interesse er at fremme dansk eksport, men selvfølgelig også, at vi ser en kæmpe forretningsmulighed i at være transportør- og logistikvirksomhed fra Danmark ud til de kinesiske forbrugere, siger Peter Kjær Jensen.
Ifølge Post Danmark skal den nordiske platform i særlig grad henvende sig til virksomheder, der ikke har etableret sig i Kina i forvejen.
De danske virksomheder skal betale Post Danmark for at få deres varer i det digitale udstillingsvindue og for at få fragtet varerne af sted.
Det vil tage fra 3-8 dage at få pakken fra Danmark til den kinesiske forbruger afhængigt af, om den er bestilt fra en storby eller et landområde.
Hos Alibaba Group kalder den nordiske chef samarbejdet for "et centralt partnerskab", der vil "give kineserne adgang til produkter af høj kvalitet":
- Danske og nordiske brands vil blive eksponeret over for hundrede millioner af kinesiske forbrugere, der besøger vores platforme og søger efter unikke, internationale produkter, siger Amee Chande, landedirektør for Norden hos Alibaba Group, i en pressemeddelelse.
Post Danmark oplyser, at man allerede har kontakt med interesserede danske virksomheder, uden at postselskabet dog vil afsløre hvem.
Forventningen er, at de første danske virksomheder kan komme på Tmall Global i løbet af første kvartal 2016.
/ritzau/