Nye medlemmer strømmer til DTLs kran-erfa
Medlemsfremgangen til DTLs erfa-gruppe for kran-blok vognmænd fortsætter
Frank Segall oplyste, at de nyuddannede særtransportassistenter (STA) nu er i gang med at regulere trafikken omkring særtransporterne. Efter godt ti års indsats lykkedes det at få uddannelsen på plads, og der er indtil nu uddannet 231 personer, der er med til at sikre en mere smidig afvikling af trafikken.
Et hængeparti udestår: nemlig om hvorvidt selve følgebilerne kan bruges til at regulere trafikken for eksempel som afspærring. Han så også frem til, at de øvrige trafikanter bliver informeret om nyskabelsen bldnt andet gennem køreuddannelsen, bilistorganisationerne med flere.
Spærretider skal undgås
Erfa-gruppen er i gang med drøftelser med Vejdirektoratet om spærretider for især vindmølletransporter på Den Østjyske Motorvej. Det er sket efter henvendelser fra bilister og lokale politikere.
- Vi er gået ind i debatten for at undgå spærretid, lød det klare budskab fra Frank Segall.
Men han nævnte, at branchen selv må dokumentere, at man forsøger at planlægge særtransporterne uden for de mest trafikkerede tidspunkter på motorvejen. Sammen med andre aktører har Kran-Blok Erfa oplyst Vejdirektoratet om, at der kun er forholdsvis få andre typer særtransporter på motorvejen. Tillige er vindmøllefabrikanterne i gang med et internt arbejde med at planlægge sig til færre transporter på de belastede vejstrækninger i de mest belastede perioder.
- Vi er også med i en arbejdsgruppe hos Vejdirektoratet, der arbejder på forskellige løsninger – herunder en ”overhal særtransporten i en fart” – kampagne. Vi ved dog ikke, hvad politikerne arbejder med. Vi vil dog arbejde med de udmeldinger, der kommer op, sagde han.
DTL har allerede taget bolden op og meldt ud, at planer om spærretider for særtransporter på den østjyske motorvej er ren og skær signalpolitik for at tækkes privatbilister, mens man glemmer, at det altså i høj grad er vognmændene, der bidrager til, at dansk erhvervsliv kan fungere.