Bagatelbøder kan udløse timelange kontrolbesøg
Med veterinærforliget 2013-2016 er der åbnet mulighed for at pålægge de danske dyretransportører et kontrolbesøg hver gang, der udstikkes en bøde for en overtrædelse
- Kører man fejlfrit 99 procent af tiden, og får man en bøde for en ubetydelighed eller teknikalitet på den sidste procent – så kan hele butikken blive endevendt. Og når det kommer til transportegnethedssager, så betyder medtagelsen af et dyr ikke nødvendigvis, at virksomheden som sådan har problemer med rutiner eller lignende, sagde hun på DTL Dyrs generalforsamling i Pårup i weekenden.
Endnu er kun få virksomhedsbesøg kommet til DTL Dyrs kendskab. Hun kunne dog henvise til et tilfælde, hvor virksomheden udover en reel bøde også kom til at betale for et langt kontrolbesøg:
- En af vores kollegaer havde fået en bøde for transport af et ikke-transportegnet dyr og blev efterfølgende mødt med en virksomhedskontrol. Alle dokumenter i virksomheden blev gået igennem – i alt en indsats på seks timer fra Fødevarestyrelsens side. Og det er et tidsforbrug, som vi som virksomheder skal betale.
Hun oplyste, at indholdet af veterinærforliget evalueres i år af Fødevarestyrelsen, og DTL Dyr har stillet spørgsmålstegn ved grundlaget, som i dag udløser en virksomhedskontrol.
Egnet til transport eller ej
Det andet punkt i veterinærforliget, der vedrører dyretransportørerne, omhandler det gamle stridspunkt: Hvem har ansvaret for, om et dyr er egnet til transport? Det er et forskningsprojekt i færd med at udrede.
- Fødevarestyrelsen præsenteres for resultaterne til efteråret, og de bliver offentliggjort ved udgangen af 2016 i forbindelse med, at veterinærforliget bliver evalueret. Forskerne har fulgt en del søer, kvæg og fjerkræ på transporter og vurderet deres tilstand både før og efter transporten. Forskerne er stort set færdige med at indsamle data og skal til at analysere data.
- Fra vores side er der to åbenlyse interessepunkter i forskningsprojektet: Det ene er, at projektet meget gerne skulle nå frem til nogle konkrete anbefalinger til, hvad der konkret skal ses efter – gerne en facitliste, som vi og kontrollørerne er enige om. Det andet er, at forskningsprojektet skal danne grundlag for nogle reelle revurderinger – og beslutninger om, hvem der har ansvaret for at vurdere, om dyr er transportegnede eller ej. Er det landmanden, chaufføren eller vognmanden?
Den faglige fornuft i den ansvarsfordeling bliver præsenteret for miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen, når DTL Dyr i slutningen af næste måned mødes med ministeren.
Stinne Møller Hansen er på generalforsamlingen fratrådt som formand for DTL Dyr, da hun ikke længere er i branchen.