Uber-koncept til godstransport
Karsten Kjær vil digitalisere transportbranchen, så også den mindre vognmand kan være med.
- Det er Uber til godstransporten, udtaler bagmanden, Karsten Kjær.
- Vi nedbryder de hidtil kendte grænser. Det skal være lige så let at få sit gods hentet som at få sine gæster kørt hjem om aftenen. Man booker en vogn på nettet, og så skal man ikke vente længe, før godset bliver hentet og kørt videre, siger Karsten Kjær, og fortsætter:
- Som kunde er man helt herre over, hvilken type vogn man ønsker. Man kan vælge den helt rette type til opgaven og den nærmeste vogn. Om det er den ene eller anden chauffør, der henter dit gods, betyder ikke noget, for alle arbejder under samme høje kodeks og leverer en høj kvalitet.
Kvaliteten sikres gennem kundebedømmelser af de enkelte vognmænd og chauffører – og får man dårlige karakterer, ønsker ingen ifølge Karsten Kjær at benytte den pågældende. Og så ryger man ud af Wuxus.
Udfordringen
Det er ikke selve konceptet, der har været udfordrende at udvikle. Udfordringen har været at skabe et system, der binder transportørerne sammen med kunderne. Det store gennembrud er kommet i takt med smartphonens udbredelse.
- Vi har arbejdet på systemet de seneste to år, og vi er ved at være færdige. Det går i luften i løbet af foråret 2016. Vi er faktisk ved at afslutte forhandlingerne med nogle rigtig store investorer, som tror på systemet, og som kan se det geniale i at skabe en nem måde at købe transport på, samt udnytte ledig kapacitet i vognene.
Man behøver kun adgang til en internet-browser, for at bruge Wuxus’ produkt. Chaufføren har tilsvarende en app til sin smartphone, og gennem den kan han synliggøre sin ledige kapacitet og placering.
Den lille skal overleve
For Karsten Kjær er Wuxus også en digital løsning, der kan få den lille vognmand til at kunne hamle op med de store, etablerede transportører, der ellers sidder tungt på markedet. Ligesom løsningen også overflødiggører speditøren som det fordyrende mellemled.
- De små må stå sammen for at komme med et udspil over for de store spillere på markedet, siger Karsten Kjær, og uddyber:
- Det kan vi netop gøre med vores koncept, som går ud på at skabe et fællesskab – et ’community’. Hele ideen er, at vi støtter og skaber bedre forhold for hele den underskov af små og selvstændige vognmænd, der findes. Samtidig giver vi mulighed for at andre kan tilslutte sig.
IT i cockpittet
Hos Wuxus er man godt klar over, at IT-udstyr kan være svært at implementere i førerhuset hos den lille vognmand.
- Det problem kommer vi helt uden om nu, hvor man kan klare sig med en smartphone. Vi kommer til at digitalisere den danske transportbranche på samme måde, som Uber har gjort det, konkluderer Karsten Kjær, som er klar til den store udrulning.
- Lige nu har vi masser af brugere i vores lukkede udbudssystemer. Vi har fundet den rigtige nøgle, så nu kommer vi ud over stepperne.
Kører ikke optimalt
Ifølge direktøren er der megen forbedring tilbage at ønske, når man tager et kig på den danske transportbranche.
Ifølge Karsten Kjærs vurdering er vejgodstransport en branche, der ikke kører optimalt. Der er for mange restriktioner, og det er for let at snyde. Samtidig er det for svært at få adgang til branchen, og for mange vogne kører halvtomme. Parterne samarbejder ikke. Det er nogle af de problemer, Wuxus skal gøre op med.
- Det handler for os ikke om at skubbe den etablerede branche ud, men om at etablere et smartere og billigere alternativ til den måde, som tingene foregår nu. Vi vil gøre det nemmere for den enkelte vognmand at få fyldt vognene helt op og tror på, at vi kan være med til at strukturere transportmarkedet på en måde, så den enkelte bil kører smartere og får mere gods i lastrummet, siger Karsten Kjær.
Han fortæller desuden, at nogle af de store spillere på transportmarkedet har lagt mærke til udviklingen og synes, at det er smart. For eksempel som løsning på trængselsproblematikker.
Ud med speditøren
- Det er speditørerne, der kommer til at stå med tomme hænder. Der er ikke brug for dem til at hente en pakke, fordi kunden selv søger efter en vogn og lægger en ordre ind, forklarer direktøren.
Prisen kendes i det øjeblik, vognmanden accepterer opgaven, fordi Wuxus på forhånd sammen med vognmændene har kalkuleret priser til den aktuelle opgave. Så når en vognmand for eksempel får en opgave på at køre tre paller til Fredensborg, kan han se sin pris og sige ”ja tak.”
Når godset er afhentet, kan kunde se det. Chaufføren kan tage billeder af godset og håndtere skader med det samme, hvis der er sket noget undervejs. Hele faktureringsgrundlaget ligger også inde i systemet, så når måneden er omme, trykker vognmanden på ”Faktura” – så ryger der en opkrævning ud til alle, der skal faktureres.
Når de store kører for de store, foregår det hele digitalt; men når en lille vognmand skal køre for en stor supermarkedskæde, har han ikke et stort flådestyringssystem. Det kan vi give ham!