Banebranchens adgang til ny teknologi er på skinner
Virksomheder i jernbanebranchen får et nyt bindeled til DTU. Det nyetablerede center for jernbaneteknologi Railtech DTU samler al forskning inden for togdrift.
Netop togdrift er noget, der kræver opmærksomhed i en tid, hvor der flyttes flere og flere mennesker og mere og mere gods rundt på de danske baner, forklarer Henrik Sylvan, der står i spidsen for Railtech DTU:
- Der er masser at gå i krig med for at få jernbanedriften til at fungere bedre. Jernbanebranchen skriger efter kandidater, og de vil gerne være med til at sikre, at kurserne på universitetet er relevante, og at ingeniørerne er dygtige på de rigtige felter, sagde han i forbindelse med åbningsreceptionen.
Hjælper container fra lastbil til togvogn
Receptionen blev besøgt af repræsentanter fra blandt andet Metroselskabet, DSB, Banedanmark, Sund og Bælt og de store tekniske leverandører, der f.eks. er med til at opgradere den danske jernbane med nye signaler – i øvrigt Danmarks p.t. største IT-projekt. Men også flere mindre virksomheder, der ernærer sig som tekniske leverandører var mødt frem på åbningsdagen:
- Mange af de små virksomheder har jo ikke en decideret udviklingsafdeling, men meget af det, de kommer med, er faktisk ganske banebrydende. For eksempel involverer det uforholdsmæssig meget arbejdskraft at flytte en 40 fods container over på et godstog. Her er der så nogen, der prøver at lave en automatik, hvor en lastbilchauffør selv kan gelejde en containeren over, og i sådan et tilfælde kan vi hjælpe med at regne på, om teknologierne kan fungere i virkeligheden, forklarer Henrik Sylvan.
Opgaver glider ind til centret
Railtech DTU skal bruge sine kræfter på at finde ud af, hvem på DTU der kan hjælpe virksomheder og myndigheder med en given opgave, samt koordinere mellem institutterne, når nogen forsker i noget, der er relevant for jernbaneområdet.
Og allerede på åbningsdagen bød der sig arbejde til for centeret:
- Der glider jo små opgaver ind til sådan et arrangement, så der kommer nok noget snart til os, som vi skal hjælpe med, siger Henrik Sylvan uden at ville komme nærmere ind på, hvem den potentielle kunde er.