23948sdkhjf

Varmefølsomt udstyr skal spore fodgængere i Øresundstunnel

Det er farligt at have fodgængere gående i Øresundsbroens togtunnel. Varmefølsomt udstyr skal spore dem.
Øresundsbroen mellem Danmark og Sverige er ikke for fodgængere. Ikke desto mindre sker det, at personer til fods bevæger sig ind i broens tog- og vejtunnel til fare for ikke blot sig selv men også for bilisterne.

For at undgå det scenarium installerer Øresundsbrons anlægsenhed et varmefølsomt overvågningssystem, der kan opdage personer, der opholder sig i eller omkring tunnelmundingerne.

Det skriver nyhedsbrevet Fokus Øresund, der udgives af Øresundsbro Konsortiet.

- Det er livsfarligt, og vi vil for alt i verden undgå, at nogen kommer til skade, siger Johan Nord, projektleder hos Øresundsbrons anlægningsenhed.

- I efteråret lykkedes det en 11-årig dreng at komme helt ud til Peberholm, og personer er indimellem blevet set og stoppet på vej fra Danmark ud mod tunnelen ved Kastrup Lufthavn.

Tunnelerne er udelukkende indrettet til tog og biler.

Et tilsvarende system er allerede i brug på motorvejen og udvides altså nu til jernbanestrækningen.

- Inde i tunnelen er der kun en meter mellem toget og tunnelvæggen, og der er ikke noget at holde fast i, når toget kommer kørende i høj hastighed. Det siger sig selv, at det medfører en yderst farlig situation, siger Johan Nord.

Øresundsbrons anlægningsenhed har også sat advarselsskilte op uden for tunnelen, så man ikke er i tvivl om, at det er farligt at opholde sig på området.

Hvis der registreres noget mistænkeligt varsles Øresundsbrons Trafikcenter øjeblikkeligt.

Systemet ventes at være installeret i slutningen af marts.

Kilde: /ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078